25 de ani degeaba? In 1990, Romania a desfiintat liceele industriale. Astazi, sunt considerate „salvarea“ pentru piata muncii. Dar cine plateste pentru aceste erori care au subminat economia?
In toamna anului 1989, Sorin P. intrase intr-a IX-a, la clasa de matematica-fizica a unui liceu industrial dintr-un oras din Moldova. Restul claselor a IX-a, de la B la F, erau de mecanica. In afara de diploma de bacalaureat, absolventii aveau la incheierea clasei a XII-a si un certificat de sudor.
„Tin minte ca am facut in primul trimestru doua sau trei saptamani de practica la un atelier mecanic. Aveam si ore de Stiinta Materialelor. Apoi, din clasa a X-a, liceul a devenit teoretic, cu clase de matematica-fizica, de chimie-biologie sau de filologie. Nu mai erau necesari sudorii“, spune Sorin.
Astazi insa, este in mare voga revenirea la acest model „dual“ de dinainte de 1989 – teorie plus pregatire pentru o meserie inca din liceu.
Intrebarea este: de ce in 1990 invatamantul industrial era considerat rau, iar astazi a devenit din nou bun?
Multe companii spun astazi ca vor candidati care sa stie o meserie, cum este cea de sculer-matriter, sudor sau electrician, programatori sau vorbitori de o alta limba straina decat engleza (care, oricum, este obligatorie).
Detalii, pe ZF