Adevarul despre Centura Stockholm, exemplul Ambasadei Suediei in campania #sieu: 21 de kilometri in 16 ani
21 de kilometri de centura construiti în 16 ani, de la aprobarea proiectului pâna la finalizare. Acestea sunt datele strazii prezentate de Ambasada Suediei vineri, în cadrul campaniei #sîeu, care a invitat românii sa-si ia 15 minute de pauza, ca model de protest pentru lipsa unei autostrazi în Moldova. Constructia ia pe kilometru de 7 de ori pretul unui kilometru de autostrada prin munte din România si este finantata de UE pe un program care n-a cuprins niciodata Moldova, doar Transilvania.
Proiectul de constructie a centurii sud-nord, a fost aprobat inca din 2009. Constructia efectiva a inceput abia in 2015 si lucrarile se vor termina abia in 2025. Din capul locului, proiectul a fost evaluat la 3,1 miliarde de euro. Inseamna 147,6 milioane de euro pe kilometru, de peste 36 de ori peste ultimul cost standard fixat al unei autostrazi de ses din Romania, si de sapte ori peste pretul unei autostrazi romanesti, confirm Master Plan-ului guvernului roman pentru Trasporturi.
Dincolo de toate calculele si orice comparatie a facut indirect Ambasada Suediei, tara scandinava era creditata cu un PIB de 538 de miliarde de dolari in 2017, iar Romania doar cu 212 miliarde de dolari. Per capita, in acelasi an, suedezii aveau 51.200 de dolari, iar Romania 24.600 de dolari. Asadar, comparatiile intre cele doua tari pornesc de la o diferenta de la simplu la dublu.
Pret imens si fata de "cea mai scumpa autostrada din lume" Comarnic - Brasov
Costul mare pe kilometru e dat de faptul ca centura Stockholm trece prin stanca, fiind prevazute tuneluri in lungime totala de 18 kilometri, din cei 21 totali. Lucrarea poate fi marginal comparata cu proiectul autostrazii Comarnic - Brasov, unde pretul cerut de guvernarea PDL, in 2010, a fost de 35 de milioane de euro pe kilometru. Proiectul romanesc a fost abandonat in urma unui scandal intins la nivelul intregii societati, legat de pretul prea mare. Autostrada era denumita atunci "cea mai scumpa autostrada din lume", lucru ce, iata, se dovedeste ca a fost fals la data respectiva. Dupa acest scandal Romania a introdus temporar standardul de cost pentru un kilometru de autostrada, fixat de stat, pentru licitatii, la 4 milioane de euro pe kilometru. Pentru o autostrada prin stanca nu a fost facut un etalon, insa ramane ca martor pretul de la Comarnic - Brasov.
In prezent, prin master-planul pe transporturi, pretul unui kilometru de autostrada de munte este estimat, in medie, la 21,76 milioane de euro pe kilometru.
Cu fonduri europene, pe unde vrea UE, nu prin Moldova
Proiectul dat exemplu de Ambasada Suediei nu a inceput numaidecat. Statul suedez a proiectat variante timp de decenii, scrie Ministerul Transporturilor din Suedia. Au gasit, tarziu, o formula pe care sa o accepte si UE la finantare. Proiectul de centura a Stockholmului este cofinantat din bani europeni, prin programul TEN-T, din care au venit bani si pentru Romania, dar doar pentru Autostrada Transilvania, in timp ce Moldova, subiectul campaniei in care a intervenit ambasada Suediei, nici n-a fost luata in calcul.
Detalii, pe Economica