Calatorie in timp - viteza trenurilor CFR se intoarce in perioada interbelica
Lipsa de finantare, neglijenta si nepasarea fac ca infrastructura feroviara din Romania sa ofere servicii demne de prima jumatate a secolului XX. Pentru a ajunge in mileniul trei, am avea nevoie de multe miliarde de euro.
Daca în 1990, trenurile din România transportau oficial 410 milioane de pasageri, aproape un sfert de secol mai târziu, în 2013, numarul acestora scazuse la 57 de milioane. Cauzele sunt multiple: scaderea demografica generala (naturala si prin emigratie), înjumatatirea numarului de salariati si, implicit, a numarului de navetisti, cresterea semnificativa a parcului auto, dar si îmbunatatirea conditiilor de trafic pe sosele, care au dus la aparitia unei concurente rutiere serioase. Cu alte cuvinte, oamenii nu mai merg la fel de mult cu trenul pentru ca nu au unde, le este mai comod (si, de la 2-3 persoane în sus, si mai ieftin) cu masina personala sau pentru ca prefera microbuzele si autocarele, care parcurg destul de des aceeasi distanta în timp mai scurt.
Si, de multe ori, acesta este un criteriu foarte important: ca sa ajunga la destinatie în doua ore în loc de trei, destui pasageri sunt dispusi sa plateasca mai mult sau sa accepte conditii ceva mai proaste.
Detalii, pe Capital