Ce proiecte prioritare ale Romaniei raman fara bani prin blocarea Bugetului 2019
Blocarea Bugetului 2019 lasa fara bani proiectele de infrastructura socotite prioritare pentru România în Raportul actului normativ, blocat de presedintele Klaus Iohannis, care l-a denumit "Bugetul rusinii nationale". A considerat ca trebuie modificat, mai întâi de Curtea Constitutionala, care n-a gasit nimic în neregula, apoi de catre Parlament, care l-a aprobat deja în plen. Între prioritatile guvernului nu se regaseste Autostrada Sibiu, însa e cap de lista Autostrada pe Valea Prahovei.
Daca legea bugetului de stat si legea bugetului asigurarilor sociale de stat nu au fost adoptate cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului bugetar, se aplica in continuare bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat ale anului precedent, pana la adoptarea noilor bugete, spune Constitutia Romaniei.
Asadar, intarzierea aprobarii bugetului de catre presedintele Klaus Iohannis nu lasa tara fara finantare publica, insa proiectele noi sau continuarea unor proiecte aflate in derulare au de suferit pe urma lipsei Bugetului pe 2019.
Raportul bugetului pe 2019 cuprinde o serie de proiecte prioritare pentru acest an, care tin de aprobarea noului cadru financiar.
Documentul mentioneaza 136 de proiecte de investitii publice semnificative, cu o valoare actualizata totala de 174 de miliarde de lei si un rest de finantat in vederea finalizarii de 105 miliarde de lei.
Cea mai mare pondere in acest portofoliu o detine Ministerul Transporturilor, care administreaza 114 proiecte de investitii publice semnificative, cu o valoare actualizata totala de 166 de miliarde de lei, urmat de Ministerul Apelor si Padurilor cu 9 proiecte, de 3 miliarde de lei.
La Ministerul Transporturilor, prioritare sunt:
Autostrada Ploiesti-Brasov;
Autostrada Bucuresti - Craiova - Calafat - Drobeta-Turnu Severin - Lugoj;
Autostrada Targu-Neamt - Iasi;
Operarea de servicii in parteneriat public-privat, in domeniul sanatatii, in cadrul unui pachet compus din spitale CF.;
Alte proiecte prevazute in Raportul mentionat, care zay, in lipsa Bugetului 2019 sunt:
• Linia ferata de mare viteza Bucuresti-Craiova/Sofia-Timisoara/Belgrad-Cluj/Budapesta;
• Extinderea retelei de metrou prin realizarea magistralei M7;
• Construirea aeroportului Bucuresti Sud;
• Molurile nr. 3 si 4 din Portul Constanta Sud;
• Finalizarea canalul magistral Siret-Baragan;
• Amenajarea raului Arges pentru navigatie;
• Complexul hidrotehnic Turnu Magurele-Nicopole pe fluviul Dunarea;
• Centrala hidroelectrica cu acumulare prin pompaj Tarnita-Lapustesti;
• Constructia unei fabrici de mijloace de transport electrice;
• Constructia unui sistem de resorturi de lux la Marea Neagra - New Costinesti;
• Un nou complex turistic pentru ski in masivul Fagaras;
• Construirea si operarea unei banci nationale de sange, plasma umana si celule stem;
• Clinica multifunctionala «Dr. Calistrat Grozovici»;
• Spitalul regional Timisoara;
• Spitalul regional Braila-Galati;
• Spitalul regional Targu-Mures.
Pitesti - Sibiu nu e intre prioritati, dar e mai avansata
Lesne se poate vedea ca autostrada catre Sibiu nu face parte dintre prioritatile guvernului, care a ales ruta de pe Valea Prahovei.
Detalii, pe Economica