(1) Taxa asupra mijloacelor de transport se calculează în funcţie de tipul mijlocului de transport, conform celor prevăzute în prezentul capitol.
(2) În cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijlocul de transport se calculează în funcţie de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor:
Nr. crt. |
Mijloace de transport cu tracţiune mecanică |
|
I. Vehicule înmatriculate (lei/200 cmc sau fracţiune din aceasta) |
||
1 |
Motorete, scutere, motociclete şi autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1600 cmc inclusiv |
8 |
2 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1601 cmc şi 2000 cmc inclusiv |
18 |
3 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2001 cmc şi 2600 cmc inclusiv |
72 |
4 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2601 cmc şi 3000 cmc inclusiv |
144 |
5 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc |
290 |
6 |
Autobuze, autocare, microbuze |
24 |
7 |
Alte autovehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone inclusiv |
30 |
8 |
Tractoare înmatriculate |
18 |
II. Vehicule înregistrate |
||
1. |
Vehicule cu capacitate cilindrică |
lei / 200 cmc |
1.1. |
Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4800 cmc |
2-4 |
1.2. |
Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică > 4800 cmc |
4-6 |
2. |
Vehicule fără capacitate cilindrică evidenţiată |
50-150 lei/an |
(3) În cazul unui ataş, taxa pe mijlocul de transport este de 50% din taxa pentru motocicletele, motoretele şi scuterele respective.
(4) În cazul unui autovehicul de transport marfă cu masa totală autorizată egală sau mai mare de 12 tone, impozitul pe mijloacele de transport este egal cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor:
|
Numărul de axe şi greutatea brută încărcată maximă admisă |
Impozitul (în lei / an) |
||
Ax(e) motor(oare) cu sistem de suspensie pneumatică sau echivalentele recunoscute |
Alte sisteme de suspensie pentru axele motoare |
|||
I |
două axe |
|
|
|
|
1 |
Masa de cel puţin 12 tone, dar mai mică de 13 tone |
0 |
133 |
|
2 |
Masa de cel puţin 13 tone, dar mai mică de 14 tone |
133 |
367 |
|
3 |
Masa de cel puţin 14 tone, dar mai mică de 15 tone |
367 |
517 |
|
4 |
Masa de cel puţin 15 tone, dar mai mică de 18 tone |
517 |
1169 |
|
5 |
Masa de cel puţin 18 tone |
517 |
1169 |
II |
3 axe |
|
|
|
|
1 |
Masa de cel puţin 15 tone, dar mai mică de 17 tone |
133 |
231 |
|
2 |
Masa de cel puţin 17 tone, dar mai mică de 19 tone |
231 |
474 |
|
3 |
Masa de cel puţin 19 tone, dar mai mică de 21 tone |
474 |
615 |
|
4 |
Masa de cel puţin 21 tone, dar mai mică de 23 tone |
615 |
947 |
|
5 |
Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone |
947 |
1472 |
|
6 |
Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 26 tone |
947 |
1472 |
|
7 |
Masa de cel puţin 26 tone |
947 |
1472 |
III |
4 axe |
|
|
|
|
1 |
Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone |
615 |
623 |
|
2 |
Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 27 tone |
623 |
973 |
|
3 |
Masa de cel puţin 27 tone, dar mai mică de 29 tone |
973 |
1545 |
|
4 |
Masa de cel puţin 29 tone, dar mai mică de 31 tone |
1545 |
2291 |
|
5 |
Masa de cel puţin 31 tone, dar mai mică de 32 tone |
1545 |
2291 |
|
6 |
Masa de cel puţin 32 tone |
1545 |
2291 |
(5) În cazul unei combinații de autovehicule, un autovehicul articulat sau tren rutier, de transport de marfă cu masa totală maximă autorizată egală sau mai mare de 12 tone, impozitul pe mijloacele de transport este egal cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor:
(Conform art. VI din OUG. 125/2011: Pentru anul 2012, nivelul impozitelor prevăzute la art. 263 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, va fi stabilit prin hotărâri ale consiliilor locale, adoptate în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I.)
|
Numărul de axe şi greutatea brută încărcată maximă admisă |
Impozitul (în lei / an) |
||
Ax(e) motor(oare) cu sistem de suspensie pneumatică sau echivalentele recunoscute |
Alte sisteme de suspensie pentru axele motoare |
|||
I |
două axe |
|
|
|
|
1 |
Masa de cel puţin 12 tone, dar mai mică de 14 tone |
0 |
0 |
|
2 |
Masa de cel puţin 14 tone, dar mai mică de 16 tone |
0 |
0 |
|
3 |
Masa de cel puţin 16 tone, dar mai mică de 18 tone |
0 |
60 |
|
4 |
Masa de cel puţin 18 tone, dar mai mică de 20 tone |
60 |
137 |
|
5 |
Masa de cel puţin 20 tone, dar mai mică de 22 tone |
137 |
320 |
|
6 |
Masa de cel puţin 22 tone, dar mai mică de 23 tone |
320 |
414 |
|
7 |
Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone |
747 |
1310 |
|
8 |
Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 28 tone |
747 |
1310 |
|
9 |
Masa de cel puţin 28 tone |
747 |
1310 |
II |
2 + 2 axe |
|
|
|
|
1 |
Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone |
128 |
299 |
|
2 |
Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 26 tone |
299 |
491 |
|
3 |
Masa de cel puţin 26 tone, dar mai mică de 28 tone |
491 |
721 |
|
4 |
Masa de cel puţin 28 tone, dar mai mică de 29 tone |
721 |
871 |
|
5 |
Masa de cel puţin 29 tone, dar mai mică de 31 tone |
871 |
1429 |
|
6 |
Masa de cel puţin 31 tone, dar mai mică de 33 tone |
1429 |
1984 |
|
7 |
Masa de cel puţin 33 tone, dar mai mică de 36 tone |
1984 |
3012 |
|
8 |
Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone |
1984 |
3012 |
|
9 |
Masa de cel puţin 38 tone |
1984 |
3012 |
III |
2 + 3 axe |
|
|
|
|
1 |
Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone |
1579 |
2197 |
|
2 |
Masa de cel puţin 38 tone, dar mai mică de 40 tone |
2197 |
2986 |
|
3 |
Masa de cel puţin 40 tone |
2197 |
2986 |
IV |
3 + 2 axe |
|
|
|
|
1 |
Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone |
1395 |
1937 |
|
2 |
Masa de cel puţin 38 tone, dar mai mică de 44 tone |
1937 |
2679 |
|
3 |
Masa de cel puţin 40 tone, dar mai mică de 44 tone |
2679 |
3963 |
|
4 |
Masa de cel puţin 44 tone |
2679 |
3963 |
V |
3 + 3 axe |
|
|
|
|
1 |
Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone |
794 |
960 |
|
2 |
Masa de cel puţin 38 tone, dar mai mică de 40 tone |
960 |
1434 |
|
3 |
Masa de cel puţin 40 tone, dar mai mică de 44 tone |
1434 |
2283 |
|
4 |
Masa de cel puţin 44 tone |
1434 |
2283 |
(6) În cazul unei remorci, al unei semiremorci sau rulote care nu face parte dintr-o combinaţie de autovehicule prevăzută la alin. (5), taxa asupra mijlocului de transport este egală cu suma corespunzătoare din tabelul următor (actualizare conform HG 956/2009):
Masa totală maximă autorizată |
Impozit - lei - |
a) Până la 1 tonă inclusiv |
8 |
b) Peste 1 tonă, dar nu mai mult de 3 tone |
29 |
c) Peste 3 tone, dar nu mai mult de 5 tone |
45 |
d) Peste 5 tone |
55 |
(7) În cazul mijloacelor de transport pe apă, impozitul pe mijlocul de transport este egal cu suma corespunzătoare din tabelul următor (actualizare conform HG 956/2009):
Mijloc de transport |
Impozit - lei - |
1. Luntre, bărci fără motor, folosite pentru pescuit şi uz personal |
18 |
2. Bărci fără motor, folosite în alte scopuri |
48 |
3. Bărci cu motor |
181 |
4. Nave de sport şi agrement*) |
Între 0 şi 964 |
5. Scutere de apă |
181 |
6. Remorchere şi împingătoare: |
x |
a) până la 500 CP inclusiv |
482 |
b) peste 500 CP şi până la 2.000 CP inclusiv |
783 |
c) peste 2.000 CP şi până la 4.000 CP inclusiv |
1.205 |
d) peste 4.000 CP |
1.928 |
7. Vapoare - pentru fiecare 1.000 tdw sau fracţiune din acesta |
157 |
8. Ceamuri, şlepuri şi barje fluviale: |
x |
a) cu capacitatea de încărcare până la 1.500 de tone inclusiv |
157 |
b) cu capacitatea de încărcare de peste 1.500 de tone şi până la 3.000 de tone inclusiv |
241 |
c) cu capacitatea de încărcare de peste 3.000 de tone |
422 |
*) Criteriile de stabilire a cuantumului impozitului vor fi prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentului cod.
(8) În înţelesul prezentului articol, capacitatea cilindrică sau masa totală maximă autorizată a unui mijloc de transport se stabileşte prin cartea de identitate a mijlocului de transport, prin factura de achiziţie sau un alt document similar.
Norme metodologice
107.
(1) Impozitul pe mijloacele de transport cu tracţiune mecanică este anual şi se stabileşte în sumă fixă pentru fiecare tip de mijloc de transport prevăzut la art. 263 din Codul fiscal, pentru fiecare 200 cm^3 sau fracţiune din aceasta.
(2) Fiecare vehicul care are date de identificare proprii, din punct de vedere fiscal, constituie un obiect impozabil.
108. Impozitul pe mijloacele de transport , datorată potrivit pct. 5 din tabelul prevăzut la art. 263 alin. (2) din Codul fiscal, se stabileşte numai pentru tractoarele înmatriculate.
109.
(1) Prin sintagma "document similar", prevăzută la art. 263 alin. (8) din Codul fiscal, se înţelege adeverinţa eliberată de o persoană fizică sau de o persoană juridică specializată, care este autorizată să efectueze servicii auto, potrivit legii, prin care se atestă capacitatea cilindrică sau masa totală maximă autorizată.
(2) Exemplu de calcul privind impozitul pe mijloacele de transport aferent anului 2007, în cazul unui autoturism având capacitatea cilindrică de 1.500 cm^3:
A. Datele despre mijlocul de transport: autoturism care are capacitatea cilindrică de 1.500 cm^3.
B. Explicaţii privind modul de calcul al impozitului pe mijloacele de transport, astfel cum rezultă textul art. 263 alin. (2) din Codul fiscal:
1. Se determină numărul de fracţiuni a 200 cm^3: capacitatea cilindrică a autoturismului se împarte la 200 cm^3, respectiv: 1.500 cm^3: 200 cm^3 = 7,5; pentru calcul se consideră fracţiunea de 0,5 din 200 cm^3 la nivel de unitate, rezultă 8 fracţiuni.
2. Se determină impozitul pe mijloacele de transport:
2.1. în tabelul prevăzut la art. 263 alin. (2) din Codul fiscal, se identifică suma corespunzătoare unui autoturism cu capacitatea cilindrică de de până la 1.600 cm^3 inclusiv, respectiv 7 lei/200 cm^3;
2.2. numărul de fracţiuni prevăzut la pct. 1 se înmulţeşte cu suma prevăzută la subpct. 2.1, respectiv: 8 x 7 lei/200 cm^3 = 56 lei;
2.3. având în vedere prevederile art. 296 alin. (1) din Codul fiscal şi considerând că în anul fiscal 2006 pentru anul fiscal 2007 autoritatea deliberativă a hotărât majorarea impozitului pe mijloacele de transport cu 15%, suma determinată la subpct. 2.2 se majorează cu acest procent sau, pentru uşurarea calculului, această sumă se înmulţeşte cu 1,15, respectiv: 56 lei x 1,15 = 64,40 lei; potrivit prevederilor pct. 15 alin. (1) din prezentele norme metodologice, fracţiunea de 0,40 lei fiind sub 500 lei se neglijează, impozitul pe mijloacele de transport se rotunjeşte la 64 lei.
(3) Exemplu de calcul privind impozitul pe mijloacele de transport aferent anului 2007, în cazul unui autoturism având capacitatea cilindrică de 2.500 cm^3:
A. Datele despre mijlocul de transport: autoturism care are o capacitate cilindrică de 2.500 cm^3.
B. Explicaţii privind modul de calcul al impozitului pe mijloacele de transport, astfel cum rezultă din 263 alin. (2) din Codul fiscal:
1. Se determină numărul de fracţiuni a 200 cm^3: capacitatea cilindrică a autoturismului se împarte la 200 cm^3, respectiv: 2.500 cm^3: 200 cm^3 = 12,50; pentru calcul se consideră fracţiunea de 0,50 la nivel de unitate, rezultă 13 fracţiuni;
2. Se determină taxa asupra mijloacelor de transport:
2.1. în tabelul prevăzut la art. 263 alin. (2) din Codul fiscal, se identifică suma corespunzătoare unui autoturism cu capacitatea cilindrică între 2.001 cm^3 şi 2.600 cm^3 inclusiv, respectiv: 30 lei/200 cm^3;
2.2. numărul de unităţi prevăzut la pct. 1 se înmulţeşte cu suma prevăzută la subpct. 2.1, respectiv: 13 x 30 lei/200 cm^3 = 390 lei;
2.3. având în vedere prevederile art. 296 alin. (1) din Codul fiscal şi considerând că, în anul fiscal 2006 pentru anul fiscal 2007, autoritatea deliberativă a hotărât majorarea impozitului asupra mijloacelor de transport cu 20%, suma determinată la subpct. 2.2 se majorează cu acest procent sau, pentru uşurarea calculului, această sumă se înmulţeşte cu 1,20, respectiv: 390 lei x 1,20 = 468 lei.
110. Stabilirea, constatarea, controlul, urmărirea şi încasarea impozitului pe mijloacele de transport se efectuează de către compartimentul de specialitate al autorităţilor administraţiei publice locale de la nivelul comunei, al oraşului, al municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, după caz, în a căror rază de competenţă se află domiciliul, sediul sau punctul de lucru al contribuabilului.
111.
(1) Pentru categoriile de autovehicule de transport marfă prevăzute la art. 263 alin. (4) din Codul fiscal, impozitul anual se stabileşte în sumă fixă în lei/an, în mod diferenţiat, în funcţie de numărul de axe, de masa totală maximă autorizată şi de sistemul de suspensie cu care sunt dotate.
(2) Prin masa totală maximă autorizată se înţelege masa totală a vehiculului încărcat, declarată admisibilă cu prilejul autorizării de către autoritatea competentă.
(3) Numărul axelor şi masa totală maximă autorizată, avute în vedere la calcularea impozitului , sunt cele înscrise în cartea de identitate a autovehiculului în rândul 7 şi, respectiv, rândul 11.
(4) Dacă sistemul de suspensie nu este înscris în caseta liberă din cartea de identitate a autovehiculului ca informaţie suplimentară, deţinătorii vor prezenta o adeverinţă eliberată în acest sens de către Regia Autonomă "Registrul Auto Român".
(5) În cazul autovehiculelor de până la 12 tone inclusiv, destinate prin construcţie atât transportului de persoane, cât şi de bunuri, pentru stabilirea impozitului pe mijloacele de transport, acestea sunt asimilate vehiculelor prevăzute la pct. 7 din tabelul de la art. 263 alin. (2) din Codul fiscal, iar în cazul celor de peste 12 tone, acestea sunt asimilate autovehiculelor prevăzute la art. 263 alin. (4) din Codul fiscal. Intră sub incidenţa acestui alineat automobilele mixte şi automobilele specializate/autospecializatele, astfel cum sunt definite de prevederile legale în vigoare.
112. În cazul în care contribuabilii nu depun documentele care să ateste sistemul suspensiei, impozitul pe mijloacele de transport se determină corespunzător autovehiculelor din categoria "vehicule cu alt sistem de suspensie".
113. Pentru remorci, semiremorci şi rulote impozitul anual este stabilit în sumă fixă în lei/an, în mod diferenţiat, în funcţie de masa totală maximă autorizată a acestora.
114.
(1) Impozitul pe mijloacele de transport se datorează pentru fiecare mijloc de transport cu tracţiune mecanică, precum şi pentru fiecare remorcă, semiremorcă şi rulotă care are carte de identitate a vehiculelor distinctă, chiar dacă circulă în combinaţie.
(2) În cazul combinaţiilor de autovehicule, un autovehicul articulat sau tren rutier, de transport marfă cu masa totală maximă autorizată egală sau mai mare de 12 tone, omologate ca atare prin cartea de identitate a vehiculului, impozitul datorat este cel prevăzut la art. 263 alin. (5) din Codul fiscal.
115. Impozitul pe mijloacele de transport se stabileşte pentru fiecare mijloc de transport cu tracţiune mecanică, precum şi pentru fiecare remorcă, semiremorcă şi rulotă care are cartea de identitate a vehiculelor, chiar dacă acestea circulă în combinaţie.
115^1. Sub incidenţa prevederilor de la art. 263 alin. (7), rândul 4 din tabel, respectiv, nave de sport şi agrement, se include orice ambarcaţiune, indiferent de tip şi de modul de propulsie, al cărei corp are lungimea de 2,5 m până la 24 m, măsurată conform standardelor armonizate aplicabile şi care este destinată utilizării în scopuri sportive şi recreative definite de art. 2 alin. (1) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 2195/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă şi/sau punere în funcţiune a ambarcaţiunilor de agrement.
115^2.
(1) Dacă mijlocul de transport, înregistrat, nu are caracteristicile unui autovehicul, nu intră sub incidenţa prevederilor art. 263 alin. (2), (4), (5) sau (6) din Codul fiscal, în vederea stabilirii impozitului pe mijloace de transport, fiind considerat utilaj.
(2) Dacă mijlocul de transport, înregistrat, este prevăzut cu roţi şi axe fără a avea autopropulsie se impozitează conform art. 263 alin. (6) din Codul fiscal, pentru categoria remorci, semiremorci sau rulote.
(3) Dacă mijlocul de transport, înregistrat, este prevăzut cu roţi, axe şi autopropulsie, impozitul se stabileşte conform art. 263 alin. (2), (4) sau (5) din Codul fiscal, după caz.
(4) Dacă un mijloc de transport prevăzut la alin. (1) şi (3) nu are carte de identitate atunci se datorează taxa prevăzută la art. 283 alin. (2) şi (3) din Codul fiscal.
NOTA:
*) Prin Hotărârea Guvernului nr. 1309/2012 au fost actualizate nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul 2013.
În anexa la această hotărâre se prevede că:
- pentru impozitele prevăzute la art. 263 alin. (2) se menţin valorile stabilite prin Legea nr. 209/2012;
- pentru impozitele prevăzute la art. 263 alin. (4) se menţin valorile stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 125/2011;
- pentru impozitele prevăzute la art. 263 alin. (5) se menţin valorile stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 125/2011.
Conform notelor *1), *2) şi *3) din anexa la această hotărâre, aceste impozite nu au fost indexate deoarece de la data adoptării lor au trecut mai puţin de 3 ani.
Conform anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1309/2012, valorile impozabile prevăzute la art. 263 alin. (6) şi art. 263 alin. (7) au fost actualizate astfel:
______________________________________________________________________________
| "CAPITOLUL IV |
| Impozitul pe mijloacele de transport |
|
August | Septembrie | Octombrie | |
---|---|---|---|
Euro | 4,9765 | 4,9743 | 4,9748 |
USD | 4,5199 | 4,4780 | 4,5615 |