Conditiile puse de marile magazine ii fac pe cultivatorii de pepeni sa isi regandeasca afacerea. Suprafata cultivata scade, importurile cresc
Exigenta marilor retele de magazine fata de producatorii români pe care îi listeaza a schimbat destinele business-urilor cu pepeni din România. La Gheorghe Doja, unde o cooperativa cultiva pe 100 de hectare, barierele comerciantilor par prea lacse, iar investitiile oamenilor momentan inutile, în timp ce la Dabuleni, un alt grup de producatori a renuntat la cultura din cauza competitiei neloiale cu marfa de import verificata prea sumar. Per total, numai în perioada 2017-2018, fermierii au renuntat la 1,3 mii de hectare.
De trei ani, marile lanturi de magazine au inceput sa duca pepenii romanesti si peste granite. Calitatea certificata, pretul si capacitatea suficienta de productie a trimis o asociatie de producatori de comuna Gh Doja din judetul Ialomita mai intai in Cehia, in magazinele Lidl, iar anul acesta li se vor deschide si granitele catre Ungaria si Polonia. Dincolo de aceasta veste buna, stau insa intrebarile unor producatori care nu inteleg de ce bariera de intrare in marile lanturi de magazine este diferita la romani fata de importatori sau chiar de la un producator local la altul. Confruntandu-se cu aceeasi problema, unii au investit mai mult in certificari sperand ca lucrurile se vor schimba, in timp ce altii pur si simplu au renuntat la aceasta cultura.
Poveste cu pepeni romanesti la export
In comuna Gheorghe Doja din judetul Ialomita se afla una dintre cele mai mari suprafete cultivate cu pepeni dn Romania-100 de hectare cu diferite soiuri care ajung cu precadere in marile lanturi de magazine. Cooperativa Agricola Gheorghe Doja, din care fac parte 10 fermieri, produce in fiecare sezon in jur de 10.000 de tone de pepeni, iar de acum trei ani au inceput sa si exporte.
Cum au ajuns pe piata din Cehia, Ungaria si Polonia a explicat pentru ECONOMICA.NET Ion Florin, presedintele Cooperativei. " In Romania toata lumea este acceptata. Nu sunt grele conditiile de livrare. Problema este insa ca producatorul roman nu este obisnuit sa respecte planurile de tratament si de fertilizare, perioadele de pauza. Noi suntem certificati Global Gap (o certificare internationala care presupune din partea producatorilor respectarea unor norme de siguranta alimentara si protectia mediului pe care care o solicita retailerul german Lidl producatorilor din Romania cu care lucreaza n.red), ceea ce inseamna ca respectam planurile de tratamente si de fertilizare, perioadele de pauza. Pentru noi sunt investitii in plus, o cheltuiala si batai de cap pentru care nu avem beneficii suplimentare. Aceste eforturi nu se regasesc in pretul de vanzare, singurul avantaj pentru noi fiind oportunitatea de export. Restul de magazine (cele care nu cer certificarea Global Gap sau alt tip de certificare n.red) nu au nicio treaba. Accepta orice producator. Noi am obtinut aceasta certificare in speranta ca viitor lucrurule se vor schimba", spune oficialul Cooperativei.
Detalii, pe Economica