Cum au cheltuit statele din Estul Europei banii europeni pentru AUTOSTRAZI. O comparatie cu Romania
Doar 50 de kilometri de autostrada deschisi de Romania in anul 2014, si alti cateva zeci de kilometri planuiti pentru anul 2015. Acest record de ineficienta al unei tari care are nevoie ca de aer de infrastructura impune, insa, o intrebare : cum stau celelalte foste tari comuniste la constructia de autostrazi cu bani europeni, in exercitiul financiar 2007-2013?
Va prezentam o analiza comparativa a infrastructurii construite de România cu banii europeni ai exercitiului financiar trecut, comparativ cu Polonia, Bulgaria, Cehia, Slovacia, Letonia si Estonia – pe baza datelor pe care le-am primit de la institutiile si guvernele acestor tari.
Demn de mentionat este si faptul ca, în timp ce guvernele celorlalte state ne-au raspuns la întrebari, de la Bucuresti raspunsurile au venit doar de la CNADR; Nu si de la Autoritatea de Management a Programului Operational de Transport, de la Ministerul Transporturilor.
- Statele Europei Centrale au o reţea de autostrăzi mai mare decât a României, însă sumele alocate în perioada 2007-2013 sunt, pentru multe din aceste state, comparabile cu cele a României, 1,7 miliarde de euro. Faptul că ţări cu autostrăzi şi drumuri expres, dar şi cu o suprafaţă mai mică decât a României au alocat aceleaşi sume de bani indică fie un interes mare pentru acest domeniu, fie incapacitatea României de a evalua exact nevoia dezvoltării infrastructurii rutiere.
- Ca număr de kilometri de autostradă construiţi de România, în comparaţie cu alte state, ţara noastră pare că a realizat sau urmează să realizeze o extindere semnificativă a reţelei de autostrăzi. Pare: extinderea devine, însă, nesemnificativă având în vedere teritoriul ţării şi numărul mic de kilometri de autostradă existenţi înainte de posibilitatea accesării fondurilor europene.
Detalii, pe Capital