Cum folosesti mediatorul in conflictele cu banca
Orice conflict poate fi rezolvat pe cale amiabila, cu conditia ca ambele parti sa-si doreasca acest lucru. O axioma care te trimite cu gandul catre rolul mediatorilor in conflictele financiare
«CEC Bank a inclus in contractele cu clientii persoane fizice clauze speciale privind medierea», a spus Ramona Bratu, consilierul presedintelui CEC, la Conferinta „Medierea - raspunsul la problemele noastre“, organizata de NetworkEvents si Capital saptamana trecuta. Este, pana acum, singura banca ce da clientului posibilitatea atestata oficial de a apela la serviciile unui mediator in cazul in care apar probleme pe parcursul desfasurarii contractului de credit.
Cu siguranta, nu va fi ultima institutie bancara ce face acest lucru.
„Pentru banci, avantajele medierii sunt evidente, intrucat le ajuta foarte mult in gestiunea riscului. Pana la urma, ne dorim sa avem cu clientii nostri o relatie de afaceri pe termen lung“, continua consiliera de la CEC. Pana la urma, este logic, ce banca isi poate dori musai un proces care sa aduca in fata publicului informatii pe care le-ar fi dorit confidentiale? Riscul de deterioare a reputatiei este substantial atunci cand ajungi pe bancile tribunalului, fie ca pierzi fie ca, pana la urma, castigi procesul. Tocmai acesta, explica Zeno Sustac, vicepresedintele Consiliului Mediatorilor, este poate principalul atu al mediatoriului. „Faptul ca un anumit contract ramane secret este un lucru foarte important. Unele lucruri care se intampla in interiorul companiilor trebuie sa ramana acolo“, a afirmat el. Ca medierea ar putea fi o solutie este de acord chiar si avocatul Gheorghe Piperea, cel care reprezinta mai multi clienti in procesele lor cu bancile.
Avocatul aminteste insa si de conditiile ce ar trebui indeplinite pentru ca medierea sa functioneze. „S-a afirmat, printre altele, ca medierea face din partile unui litigiu niste parteneri. Cred ca la mediator mergi cand recunosti ca ai o problema. Exact ca atunci cand mergi la psiholog. Nu poti cere si obtine ajutor de specialitate daca nu iti cunosti problema si nu o recunosti. E onestitate fata de tine insuti si temelia increderii pe care vrei sa o recastigi“, a spus Piperea la evenimentul care a adunat peste 100 de participanti, majoritatea mediatori.
Medierea functioneaza, informarea devine obligatorie
Pe de alta parte, Zeno Sustac a evidentiat in prezentarea sa cateva dintre cifrele care caracterizeaza activitatea mediatorilor. Potrivit acestuia, o medire reusita reduce cu pana la 95% costurile pentru partile implicate in conflicte, comparativ cu situatia in care ar fi ajuns in fata instantei. De asemenea, sustine Sustac, peste 70% din cazurile care ajung in fata mediatorului sunt rezolvate amiabil. O singura sedinta de medire dureaza, in medie doua ore. De la 1 august, partile implicate in conflictele de drept civil sunt obligate sa participe la o sedinta de mediere inainte de a se prezenta in fata instantelor. Potrivit legii, daca partile nu se prezinta la respectiva sedinta, sunt pasibile de sanctiuni.
Avocatul Cosmin Vasile, partener coordonator la Zamfirescu Racoti Predoiu, a explicat ca, in ciuda unor interpretari eronate chiar si din partea legiuitorului, eventualele sanctiuni se refera la doar la reclamanti. Potrivit avocatului, legea prevede sanctiunea inadmisibilitatii cererii.
Detalii, pe Capital