Din 25 mai te poti sterge din Biroul de Credit, la solicitare, pe un motiv intemeiat
Începând cu data de 25 mai, apar câteva noutati semnificative în materie de protectie a datelor cu caracter personal. Odata cu implementarea Regulamentului general privind protectia datelor cu caracter personal (GDPR), accesarea unui credit de consum devine online pe site-ul Biroului de Credit. Biroul devine obligat sa permita clientilor sa îsi stearga printr-o aplicatie electronica accesul la datele personale, "pe un motiv întemeiat", s-au limitat oficialii institutiei sa informeze.
Cel mai mare impact al Regulamentului general privind protectia datelor este asupra operatorilor a caror activitate principala este prelucrarea datelor si/sau prelucrarea unor date sensibile. Printre acestea se numara si Biroul de Credit. Potrivit declaratiei directorului general al Biroului de Credit, Serban Epure, “Regulamentul introduce necesitatea unui nivel ridicat de transparenta si de protectie a drepturilor persoanelor vizate. In consecinta, si Sistemul Biroului de Credit se va adapta acestor cerinte, inclusiv printr-o informare riguroasa a persoanelor vizate in ceea ce priveste drepturile acestora si modalitatea de exercitare”.
El precizeaza ca Biroul de Credit a dezvoltat o aplicatie de exercitare a drepturilor persoanelor vizate (dreptul de acces, de stergere, de rectificare, de opozitie sau de restrictionare a prelucrarii), care “va transmite solicitarile pentru dreptul de acces catre Biroul de Credit sau pentru celelalte drepturi, catre participantul care a inregistrat informatiile in cauza, care trebuie sa decida daca solicitarea este justificata si sa comunice persoanei vizate decizia sa”.
Cu toate acestea, cand accesezi aplicatia despre care vorbeste directorul general al Biroului de Credit trebuie sa ai motive si dovezi temeinice ca solicitarile tale de pastrare a intimitatii personale sunt justificate. “Ai nevoie de un motiv foarte temeinic pentru a solicita stergerea datelor de la Biroul de Credit si totul se va face pe baza de consimtamant”, spune Serban Epure, fara sa dea detalii suplimentare.
In plus, sistemul online de raportare a celor care acceseaza credite va permite o serie de modificari si la Biroul de Credit, modificari ce vor permite celorlalte banci sa constate daca unul din clientii care urmeaza sa acceseze un imprumut de la ei a mai facut una sau doua trageri in aceeasi zi de la alte banci. Intr-adevar, acest sistem va permite restrangerea acestei practici de supraindatorare a unui client la mai multe banci, el avand aceleasi venituri. Serban Epure spune ca va avea loc aceasta restrangere dar si ca, “aceasta facilitate este oferita de Biroul de Credit. In cazul transmiterii de catre un Participant a informatiei referitoare la acordarea creditului, informatia va fi accesibila in cateva secunde celorlalti Participanti”.
Regulamentul GDPR are impact asupra celor care monitorizeaza cu regularitate si in mod sistematic persoanele pe scara larga. Acesti operatori vor trebui cel mai probabil sa desemneze un responsabil cu protectia datelor, sa efectueze o evaluare a impactului asupra protectiei datelor si sa notifice cazurile de incalcare a securitatii datelor daca exista un risc pentru drepturile si libertatile persoanelor fizice. Dimpotriva, operatorii, in special IMM-urile, a caror activitate principala nu consta in operatiuni de prelucrare cu risc ridicat nu vor face, in mod normal, obiectul acestor obligatii specifice prevazute de regulament.
Detalii, pe Economica