Dragos Stanca: stie Facebook cu cine votez? Cu o probabilitate de peste 90%, da - INTERVIU
În contextul înmultirii atacurilor media la adresa celei mai de succes retele de socializare - Facebook, care se confrunta în ultimele zile cu probleme grave de imagine, cauzate de folosirea datelor userilor în scopuri obscure, ECONOMICA.NET i-a luat un interviu omului de media Dragos Stanca. El întrevede un conflict deschis între presa si Facebook si crede ca motivul principal este constientizarea, de catre media, a faptului ca existenta îi este amenintata de retea, care înaseaza benituri record, în timp record pentru orice companie, folosind resursele redactiilor. De cealalta parte, politicul contribuie si el decisiv la succesul financiar al Facebook.
Treburile Facebook au aparut si in Romania. Si la cel mai mare nivel. Adica ingerinta in democratie. Ce facem cu realitatea asta?
Nu Facebook sau Google au inventat marketingul, nici manipularea (care e tot o forma de marketing - imoral, dar tot marketing e). Facebook, Google si marii playeri globali din tech au automatizat, standardizat si amplificat la scara globala tehnici si mecanisme existente de sute de ani: profilare, targetare, mesajul potrivit pentru receptorul potrivit in momentul potrivit.
Diferenta e ca tehnicile de marketing au fost translatate si aplicate prin metode nu mereu morale in politica si in operatiuni de manipulare coordonate de state sau structuri care urmaresc interese diferite de cele pur comerciale. Nu sunt mari diferente din punct de vedere tehnic intre a determina un consumator potential sa cumpere un anumit fel de hamburger sau in a-l face pe un cetatean sa voteze un anumit politician.
Nu avem ce face decat ce facem deja, cred eu: sa constatam, sa ne informam, sa comunicam pe tema asta si, apoi, cei care au parghiile de putere pot, sau nu, sa ia masuri. Intrebarea e daca vor sa ia masuri, cata vreme cei care trebuie sa ia masuri sunt, uneori, si beneficiari ai acestor noi metode de mentinere a unor idei, de propagare a unor preferinte de consum si/sau de vot.
Aici cred ca presiunea societatii civile, daca societatea civila este educata si informata, poate juca un rol important. Desigur, asta e posibil doar daca democratia, ca si concept in sine, nu va suferi "ajustari" de concept (de tip China) in anii care vor urma.
Stie facebook cu cine voi vota?
Raspunsul scurt este, in proportie si cu o probabilitate de peste 90%, da.
Cat de mult pot sti aparatele politice despre infuenta retelei? Pentru ca, iti marturisesc din ce stiu, scolile de comunicare sunt in degringolada vizavi de subiectul asta.
Cat de mult isi permit, financiar, sa stie. Intelligence in domeniu exista. Date exista sau se pot extrage (prin metode morale sau discutabile). Oameni dispusi sa ofere acest intelligence pentru structuri politice, exista. Eu nu ma numar printre ei, deci nu bat nici un apropo. Doar constat.
E poate o ofensiva media impotriva Facebook? Mai ales ca tot scandalul vine la scurta vreme dupa schimbarea regimului stirilor de presa in newsfeedul aplicatiei?
Nu cred in aceasta teorie. Insa, cu siguranta, faptul ca Facebook si-a schimbat discursul in relatia cu publisherii recent - am scris despre asta pe blog (pe larg, aici) iar, ulterior, a lovit acest "tsunami" nu a ajutat reteaua si nici prabusirea pe bursa. Una e sa scrii despre un player iubit si care te ajuta, ca industrie, alta e sa scrii despre o companie care, in ultimii ani, a distrus multe business-uri de presa, ajutand altele - nu cele mai etice sau mai utile din punct de vedere social - sa creasca. Ma refer mai ales la site-urile care traiesc din clickbait, tolerate fiind de Facebook, Google si alti playeri care incearca sa le copieze modelul de business.
Omoara Facebook presa? A incercat?
Din fiecare nou cent care intra in advertisingul online, Google si Facebook absorb 80%. Restul de 20% sunt impartiti de toti ceilalti publisheri si de presa generalista.
Facebook e un business care are ca obiectiv maximizarea veniturilor si a profitului. A depasit deja 40 de miliarde de dolari venituri anuale, cu un ritm de crestere fantastic. La fel, Google a depasit pragul de 100 de miliarde de euro. Companii globale majore, precum Procter & Gamble, au ajuns in peste 100 de ani la venituri de zeci de miliarde. Gigantii din tech au reusit asta in 10-15 ani.
Nu cred asadar ca Facebook are ca obiectiv uciderea presei, in formatul ei actual. Cred ca presa e doar o victima colaterala, si ca si alte industrii - de exemplu, industria telecom - vor urma si vor fi impactate masiv. Mai curand decat credem. Sau decat cred sau inteleg aceste business-uri conduse, adesea, de oameni care nu inteleg complexitatea unei lumi noi in care fac business prin metode vechi.
Ne trebuie presa?
In opinia mea, avem nevoie de informatie jurnalistica documentata corect, dupa rigorile meseriei. Trei surse - old style. Ca aceasta informatie va fi produsa in viitor de asociatii independente jurnalistice, de ONG-uri sau tot de institutii media in formatul actual, sau un format hibrid cu participarea cititorilor platitori, ramane sa aflam.
Detalii, pe Economica