Dublu standard de calitate a produselor. In cazul romanilor si bulgarilor exista probabilitatea cea mai mare sa fie inselati
Probabilitatea ca produsele alimentare din România sa fie diferite de cele comercializate în magazinele din Danemarca, desi sub acelasi brand si cu aceeasi eticheta sau etichete similare, este de aproximativ 50%, arata ultimul studiu pe aceasta tema. Practic, cu cât diferenta de PIB per capita este mai mare între doua state membre, cu atât creste probabilitatea aparitiei dublului standard de calitate.
Consumatorii din Bulgaria si Romania sunt cei mai vulnerabili dintre europeni in fata producatorilor care folosesc dublul standard de calitate a produselor, reiese din ultima cercetare realizata de JRC (Centrul Comun de Cercetare, serviciul stiintific intern al Comisiei Europene, consultata de ECONOMICA.NET. Aceasta in conditiile in care cercetatorii au descoperit o relatie directa intre valoare produsului intern brut per capita si probabilitatea existentei unor astfel de practici. Mai exact, cu cat exista o diferenta mai mare intre veniturile de care dispun cetatenii unor tari, cu atat creste probabilitatea aparitiei produselor cu dublu standard de calitate.
In cazul in care exista doua tari cu un nivel de venit identic, probabilitatea de a oferi versiuni distincte ale produselor este de 39%. "Pentru perechea de tari cu cea mai mare diferenta de venituri, mai exact perechea Danemarca si Bulgaria, probabilitatea de a oferi un produs diferit este de 52%", se arata in studiu JRC care nu ofera date exacte despre Romania. Procentul in cazul tarii noastre ar putea fi insa similar, avand in vedere ca a doua cea mai saraca tara europeana este Romania (pozitia 57 in functie de PIB fata de Bulgaria-pozitia 68).
Cand sa fim circumspecti
In afara de raportarea la PIB, cercetatorii JRC au luat in calcul si diferentele de pret dinte state pentru a determina probabilitatea aparitiei dublului standard de calitate. Iar concluzia lor a fost ca probabilitatea prezentei dublului standard de calitate intre perechile de tari creste cu cat diferenta de pret este mai mare intre cele doua state, dar acest efect este minor. De asemenea, conteaza si pozitiile geografice ale statelor din care s-au luat produse spre comparatie."Aceasta relatie este de asteptat, intrucat produsele vandute in state membre mai indepartate sunt mai putin susceptibile sa provina de la aceeasi fabrica", explica JRC.
Nu in ultimul rand, cercetatorii au depistat ca probabilitatea existentei dublului standard de calitate este data si de marimea producatorului. Mai exact, in cazul produselor fabricate de companiile cu cifre de afaceri de peste 22 de milioane de euro, probabilitatea de a se folosi dublul standard de calitate creste cu 8%.
Detalii, pe Economica