Efectele noului val de scumpiri ale politelor RCA
RCA se vor majora anul acesta - este informatia care circula de mai multa vreme in domeniul asigurarilor, unul chinuit de asa-numitul „dumping“. Care va fi insa efectul acestei cresteri de pret si cum pot conducatorii auto sa evite viciile sistemului?
O mare problema în acest domeniu o reprezinta, în opinia mai multor specialisti, fenomenul de „dumping“, termen oarecum impropriu folosit aici, dar care semnifica aplicarea unor preturi mici, în scopul de a atrage clienti si cu riscul de a nu putea achita daunele.
Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) admite ca acest „dumping“ exista, nu e o simpla inventie. „Societatile de asigurare îsi stabilesc tarifele pe baza calculelor actuariale care, folosind date istorice, încearca sa estimeze costurile cu despagubirile viitoare si, în consecinta, preturile (nivelul primelor) pentru care societatile sunt dispuse sa îsi asume anumite riscuri. Tarifele care nu respecta aceasta regula, inclusiv eventualele cazuri de tarife mai scazute (dumping) atrag responsabilitatea directa a societatilor de asigurare“, au spus oficialii ASF, pentru Capital.
Riscul tarifelor scazute
ASF urmareste încadrarea societatilor în indicatorii de solvabilitate si lichiditate. „Tarifele scazute genereaza riscul deteriorarii financiare, dar nu automat. Solvabilitatea unei societati de asigurari reprezinta, în termeni simpli, capacitatea acesteia de a face fata, din punct de vedere financiar, obligatiilor de despagubire prezente si viitoare. Dar marja de solvabilitate se calculeaza pe portofoliul produselor vândute, si nu individual. Unele produse pot sa aiba o contributie diferita la indicatorul de solvabilitate. Societatea poate decide politici de vânzare diferentiate, dar cu conditia sa asigure solvabilitatea pe total“, au spus reprezentantii Autoritatii.
Cum sta piata acum? Între preturile practicate de diferite companii de asigurare apar diferente destul de mari, cele mai scumpe polite fiind mai mult decât duble fata de cele mai ieftine. Aceasta rezulta din datele obtinute de pe site-urile unor brokeri, printr-o analiza comparativa pentru acelasi tip de autovehicul.
În tabelul alaturat avem preturile practicate de mai multe companii pentru un Hyundai Accent (pe benzina), fabricat în anul 2008 si condus de un sofer în vârsta de 35 de ani.Preturile sunt pentru un contract încheiat pe 12 luni, cu începere de la 10 mai 2014.
Detalii, pe Capital