Fara online mai aveam trei sau patru malluri noi in Bucuresti. Cum se descurca retailul traditional in fata ofensivei din online
Despre lupta dintre retailul clasic si cel online se vorbeste demult, dar momentan, impactul observat în SUA sau Marea Britanie, unde zeci de malluri mai vechi si foarte costisitor de a fi adaptate la realitatile pietei s-au închis, e departe de a se materializa în România. De fapt, exista un soi de întrepatrundere între afacerile comerciale online sau offline, retailerii profitând de ambele canale pentru a-si vinde produsele mai usor, desi dezvoltatorii si investitorii dn piata de retail au devenit mai timizi, când vine vorba de lansarea de malluri noi.
Inclusiv eMag, cel mai mare retailer online, un mall online, de fapt, are si variante offline, precum magazinele brick&mortar din Crangasi, Titan sau Baneasa. La fel si Altex, cel mai mare retailer din Romania, iar in sens invers, retailerul de mbilier Ikea, desi continua deschiderile de magazine (in special in zonele estice ale continentului, in Occident acestea sunt mutate spre centru si mult micsorate) are si magazin online, ca de altfel toti marii retaileri generalisti.
Iar Mega Image, de exemplu, are si un parteneriat de vanzare cu eMag, alaturi de propriul site de vanzari. Dar e o diferenta foarte mare intre retailul online fata de cel offline. Practic, valoarea pietei de e-commerce intra de mai mult de zece ori in cea a retailului din magazinele brick&mortar. Anul trecut, retailul online a fost evaluat de GPEC la o valoare de 3,5 miliarde de euro, in vreme ce retailul traditional era pe la 40 de miliarde de euro.
Iar refrenul e cunoscut, da e diferenta mare, deci piata are potential de dezvoltare. Si chiar are, viata se muta tot mai mult online.
Dar nu toate companiile de dezvoltare imobiliara cred in dezvoltarea de centre comerciale. Una e Globalworth, care prefera spatiile de birouri, fiind cel mai mare proprietar de spatii office din Romania, iar alta e One United Properties, care desi adauga spatii de retail in proiectele sale, nu vede viitorul retailului offline prea roz.
„La nivel mondial exista o miscare din partea dezvoltatorilor imobiliari care isi indreapta atentia catre spatiile de birouri si cele rezdentiale, investitiile in spatiile de retail fiind mai putin atractive odata cu aparitia si evolutia comertului online. Pe termen scurt, in urmatorii zece ani, piata se va indrepta catre aceste doua segmente - spatii de birouri si rezidentiale. Marii dezvoltatori de malluri din Europa vad o scadere de interes pe partea de retail”, explica Andrei Diaconescu, co-fondator al One United Properties.
Detalii, pe Economica