Formatele de magazin perdante din ultimii ani. S-au inchis peste 600 de unitati in Romania
Retailul autohton este într-o continua schimbare din punct de vedere al formatelor preferate de jucatorii din piata, care îsi ajusteaza suprafetele în functie de nevoile consumatorilor, dar si în functie de spatiile bune disponibile. De la un an la altul, comerciantii au început sa renunte la trei tipuri de formate atât dintre cele mici, de pâna în 400 de mp, dar si dintre cele mai mari, de pâna în 2.500 de mp. În total, au închis 616 magazine de acest fel.
In timp ce magazinele de proximitate foarte mici, de pana in 120 de mp, continua sa creasca (plus 2,2% in 2017 fata de 2016), cele de pana in 399 de mp au inceput sa fie abandonate de retaileri, arata ultimele date ale Institutului National de Statistica care a masurat atat magazinele alimentare cat si cele cu alte tipuri de produse. Astfel, din cele peste 121.400 de unitati la nivel national, 92,8% sunt de pana in 120 de mp, in timp ce unitatile cu suprafete intre 121 de mp si 399 de mp au ajuns la o pondere de 4,4% din total. Cu an in urma, existau 5.874 de astfel de magazine, cu 497 mai multe decat in 2017, reprezentand 4,9% din total.
"Se remarca o crestere importanta a numarului de magazine sub 120 m2 , cu 2.460 mai multe fata de anul anterior, categorie care este preponderenta ca numar, respectiv 92,8% din numarul total, dar si o scadere cu 99 magazine a celor cu suprafata cuprinsa intre 1000-2499 mp", noteaza analistii INS.
De altfel, cea mai mare scadere a numarului de magazine, de 10,7%, s-a inregistrat la categoia 1.000-2.499 de mp, adica cam cat poate avea un supermarket sau un magazin de electrice si electrocasnice Media Galaxy. Din datele NS, in 2017 erau 826 astfel de magazine, fata de 925 cu un an in urma.
O scadere similara, de 9,1%, exista si la formatele cu suprafete intre 2.500 si 4.999 mp, numarul acestora ajungand la 199 in 2017.
Detalii, pe Economica