Înmatriculările de mașini electrice scad dramatic în România în martie 2024
Reducerea tichetelor Rabla Plus la jumătate a avut un impact major în vânzările de electrice. Înmatriculările de autoturisme noi în România au înregistrat o scădere semnificativă în luna martie 2024, arată datele poliției.
Comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, înmatriculările au scăzut cu 26%, ajungând la un total de 9.156 de unități.
O surpriză notabilă este că această scădere nu a fost specifică doar autoturismelor cu motoare convenționale. În ciuda stimulentelor și subvențiilor guvernamentale, inclusiv a programului Rabla Plus, vânzările de mașini electrice au suferit și ele un declin.
Autoturismele electrice au înregistrat o scădere de 9%, obținând o cotă de piață de 23,9%. Autoturismele pur electrice au consemnat o reducere alarmantă, de 35,9%, reprezentând doar 7,4% din piață.
Analiza situației indică faptul că modificările aduse programului Rabla Plus în 2024 ar putea fi un factor determinant. Începând cu 19 martie, programul a fost ajustat, iar bugetul a fost redus semnificativ, afectând subvențiile acordate achiziționării mașinilor verzi. Această modificare a făcut ca ecobonusul pentru mașinile full-electrice să fie la jumătate față de anul anterior.
Până acum, programul Rabla Plus a fost un motor important în stimularea vânzărilor de mașini verzi în România, oferind cele mai mari prime din UE.
De asemenea, în cadrul acestui context, înmatriculările de autovehicule cu motoare convenționale, în special cele pe benzină, au înregistrat o scădere semnificativă în luna martie 2024, cu 39,1% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Pe de altă parte, programul Rabla Clasic și-a menținut cursul, oferind în continuare subvenții și prime pentru predarea autovehiculelor uzate și achiziționarea celor noi.
În timp ce autoritățile monitorizează îndeaproape această evoluție, piața auto din România se pregătește pentru a doua etapă a programului Rabla Plus, care va începe pe 19 august.