Intre mit si realitate. Coridorul IV, autostrada catre Europa
Scopul Uniunii Europene si scopul distribuirii unor miliarde de euro catre Romania este taman conectarea infrastructurii tarii noastre la infrastructura europeana de transport. De pilda, din 876 milioane de euro pentru POS - Transporturi au fost accesate doar aproximativ 7%, facandu-se niste petice de drum in Romania, in timp ce Ungaria a construit 6 autostrazi, fiind dat in lucru inclusiv tronsonul Mako-Nadlac.
Dezvoltarea infrastructurii a fost constant elementul-cheie din relatia cu Bruxelles-ul, atât în perioada preaderare, prin ajutoarele structurale de preaderare (2000-2007), în perioada de dupa aderare (2007-2014), cât si pentru viitorul exercitiu european (2014-2020). Doar ISPA a finantat în perioada 2000-2007 proiecte în domeniul infrastructurii de transport si de mediu, cu aproximativ 840 milioane de euro în cei sapte ani. Care e rezultatul? Un comisar european avertizeaza ca România trebuie sa accelereze finalizarea proiectelor, deoarece risca sa piarda 1,1 miliarde de euro, rata de absorbtie fiind foarte mica si nedepasind nicaieri mai mult de un sfert din fonduri. E greu sa ne mai amintimin ca, prin 2008, un oficial comunitar preciza ca România nu trimisese Comisiei niciun proiect mare de transport (80% din proiectele de transport platite din fonduri structurale faceau parte din retelele transeuropene). Desi prioritatea zero declarata la Bruxelles a fost legarea României de Coridorul IV paneuropean.
...
3. Ce face România?
În aprilie 2013, România trebuia sa aiba peste 175 de noi kilometri de autostrada si înca aproape 100 de kilometri în lucru pe Coridorul IV paneuropean, însa toate cele 8 tronsoane la care se lucra înregistrau întârzieri. Alte 4 lucrari care ar fi trebuit demarate îsi asteptau câstigatorii, la mai bine de opt luni de la organizarea licitatiilor. Un exemplu de lipsa de seriozitate a fost întârzierea fix a celor doua tronsoane care ne leaga de infrastructura ungara care va fi finalizata - anume tronsonul Nadlac-Pecica si tronsonul Pecica-Arad. Un alt exemplu concret este tronsonul Deva-Orastie, pentru care s-au alocat 160 milioane de euro, integral din fonduri europene nerambursabile. Termenul-limita pentru finalizarea acestei lucrari este aprilie 2013 - termen total nerealist, întrucât procentajul de realizare a lucrarilor nu depaseste 60%.
Detalii, pe Capital