La Tribune: Daca Romania nu cumpara elicoptere de la Airbus, linia de asamblare de la Brasov va fi inchisa si mutata in alta tara
Publicatia franceza La Tribune profita de vizita ministrului român al Apararii, Mihai Fifor, în Franta, pentru a aminti promisiunile facute de români constructorului francez de aeronave Airbus. La Tribune citeaza si surse din companie, care ameninta cu închiderea liniei de asamblare de la Ghimbav si mutarea acesteia în alta tara, daca promisiunile facute nu sunt onorate.
Publicatia franceza La Tribune se intreaba, intr-un articol, daca vizita ministrului roman al Apararii, Mihai Fifor, in Franta, va permite clarificarea intentiilor Romaniei in ceea ce priveste cumpararea de elicoptere.
Dupa Polonia, Airbus Helicopters are o problema serioasa in Romania, sustine La Tribune. De doi ani, Bucurestiul face promisiuni catre Airbus, in timp ce lucreaza, in mod deschis, cu americanii de la Bell. Un aer de deja vu precum in Polonia cu Sikorsky, spune sursa citata.
In mod clar, apararea Europei nu este o ingrijorare foarte mare pentru multe dintre statele membre ale Uniunii Europene (Polonia, Suedia, Romania, Olanda, Danemarca, Norvegia), si La Tribune atrage atentia ca asta in pofida faptului ca Romania, care are o colaborare de 50 de ani cu Airbus, va prelua presedintia Consiliului Uniunii Europene in ianuarie.
Vizita ministrului roman al Apararii in Franta, un semnal in aceasta directie?
Vizita in Franta a ministrului Apararii, Mihai Fifor (luni in Paris si marti in Marignane, unde se afla sediul central al Airbus Helicopters), care se va intalni cu omologul sau francez, Florence Parly, va clarifica, poate, neintelegerile dintre Bucuresti si Airbus Helicopters. In pofida promisiunilor facute presedintelui francez, Emmanuel Macron, in august 2017, cand a vizitat Romania, nu s-a intamplat nimic pentru producatorul european de elicoptere.
Si aceasta, cu un motiv bun, considera La Tribune. Bucurestiul a stabilit relatii apropiate cu Bell, care vrea sa vanda Romaniei 45 de elicoptere de atac (24 AH-1Z Viper) - care in trecut nu reprezentau o prioritate pentru Romania - si transport tactic (21 UH-1Y Venom). Aceste aeronave ar fi asamblate de IAR, partenerul strategic al Airbus Helicopters. Cele doua grupuri au creat, in 2000, Airbus Helicopters Romania, din care IAR detine 49%.
Romanii au vizitat si Statele Unite, care au doua baze in Romania, in martie. Au mers, specific, la sediul Bell in Fort Worth, Texas, apoi la fabrica producatorului american in Amarillo, si, in sfarsit, la Pendleton Camp, pentru a discuta cu soldatii despre Viper.
Airbus Helicopters este gata sa isi inchida fabrica
Noul sef al Airbus Helicopters, Bruno Even, care tocmai analizeaza compania si prezenta ei internationala, cauta sa obtina o pozitie ferma din partea romanilor, noteaza La Tribune. Intr-adevar, datele sunt clare pentru producator: fie Bucurestiul cumpara elicoptere de la producatorul franco-german, fie linia de asamblare pentru elicopterul de transport H215 din Ghimbav, inaugurata in august 2016 in prezenta lui Macron, va fi inchisa si transferata in alta tara.
Detalii, pe Economica