Moartea unei industrii. O fabrica cu o istorie de 65 de ani intra in faliment
Povestea celei mai vechi fabrici de jucarii din România se încheie cu un faliment. Aradeanca SA a lasat în urma datorii de 1,45 de milioane de lei si un gol pe o piata de 80 de milioane de euro, care va fi acoperit rapid de jucariile de import.
Inceputul sfarstitului
Pentru compania aradeana inceputul sfarsitului a fost luna mai 2012, cand a cerut instantei deschiderea procedurii insolventei. Motivatia a fost simpla-compania nu mai dispunea la acea vreme de suficiente fonduri banesti pentru plata datoriilor exigibile, in principal fata de furnizori, institutii bancare si bugetare, dupa cum reiese dintr-o raportare a companiei trimisa Bursei de Valori Bucuresti.
Conducerea a sperat insa ca societatea va continua sa produca, optand pentru intrarea in procedura reorganizarii conform unui plan de restructurare. Instanta a admis cererea si a dispus deschiderea procedurii generala de insolventa, numind ca lichidator judiciar provizoriu societatea Activ Grup IPURL. Un an mai tarziu, speranta ca la Aradeanca se vor mai produce papusile care au incantat generatii intregi s-a spulberat. "Creditorii nu au fost de acord cu planul de reorganizare", a explicat pentru ECONOMICA.NET Ioan Biris, reprezentantul administratorului judiciar Activ Grup.
Tehnologie veche si angajati imbatraniti
Teoretic, avand in vedere ca societatea detine 60% din piata de profil din Romania, dupa cum se specifica in ultima raportare financiara, afacerile Aradeanca ar fi trebuit sa mearga bine. In hala de productie de la Arad dotata cu echipamente uzate in proportie de 50%, cei 28 de angajati "cu un nivel de pregatire scazut datorita mediei de varsta ridicata" produc jucarii si articole de gradina care isi gasesc cu greu cumparatorii. In 2011, conform ultimului raport financiar disponibil, Aradeanca a raportat o pierdere neta de peste 952.000 de lei la o cifra de afaceri de 846.549 de lei."Vanzarea pe piata interna este sezoniera, neexistand nicio perspectiva pentru vanzari pe termen mediu sau lung. Ne concureaza importatorii de jucarii care isi deschid reprezentante in Romania si care sunt prezenti in toate marile retele de magazine. De asemenea, exista o dependenta semnificativa (a Aradeanca n.red) de retelele Auchan Romania, Dedeman, Cora, Ambient, etc. deoarece asigura aproximativ 70% din piata de desfacere.", motiveaza conducerea companiei declinul afacerii.
Detalii, pe Economica