Noi drepturi pentru consumatorii romani. Va fi mult mai usor sa inlocuiesti un produs defect sau sa iti recuperezi banii
Europarlamentarii europeni negociaza noi drepturi pentru consumatori, indiferent daca acestia aleg sa cumpere online sau din magazine fizice. Daca propunerile vor fi inserate într-un Regulament UE, românii nu vor mai fi nevoiti sa notifice vânzatorul pentru a li se repara sau înlocui produsele defecte. Au doi ani în care nu trebuie sa demonstreze ca produsul a fost defect, iar daca aleg un produs second hand vor beneficia de doi ani garantie.
Europarlamentarii din cadrul Comisiei pentru Piata Interna si Protectia Consumatorilor au aprobat un set de reguli privind drepturile consumatorilor care, daca vor fi aprobate si de catre Consiliul UE, ar putea fi inserate intr-un Regulament European referitor la vanzarea produselor tangibile aplicabil in toate statele membre. Acestea ii vizeaza atat pe cei care cumpara online cat si pe cei care prefera ofertele magazinelor fizice si au fost gandite cu scopul de a elimina diferentele ce exista intre statele membre care au legi diferite ce reglementeaza aceasta problema, existand astfel dificultati in cazul comertului intracomunitar.
Ce se va schimba in toate statele membre
Principalele modificari introduse de europarlamentari se refera la drepturile consumatorilor care au achizitionat un produs defect. Prin regulile propuse, legiutorii vor sa se asigure de faptul ca acestia au libertatea de a alege intre a i se repara produsul sau de a primi unul nou, in mod gratuit.
Mai mult, in cazul in care produsul reparat are o noua problema, sau daca repararea lui dureaza mai mult de o luna ori aduce inconveniente importante consumatorului, acesta are dreptul la o reducere imediata a pretului sau la incetarea contractului si recuperarea banilor pe care i-a platit pentru produsul respectiv.
Totodata, pentru a asigura un nivel mai ridicat de protectie a consumatorilor, statele membre pot mentine sau introduce in legislatiile lor nationale dispozitii privind caile de atac pentru "defectele ascunse" si dreptul de reziliere a contractelor.
In cazul in care regulile vor deveni obligatorii, consumatorii europeni vor putea cere inlocuirea sau repararea produselor defecte cumparate oricand in termen de 12 luni de la achizitionarea produsului. Aceasta fara a fi nevoiti sa demonstreze existenta defectului la momentul livrarii. In prezent, in cazul in care un consumator descopera ca un produs pe care l-a cumparat cu mai mult de sase luni in urma este defect si ii solicita comerciantului sa il repare sau sa il inlocuiasca, poate fi solicitat sa demonstreze ca acest defect a existat la momentul livrarii.
Nu in ultimul rand, potrivit propunerilor europarlamentarilor, comerciantul ar fi raspunzator daca defectul apare in termen de doi ani de la data primirii produsului de catre consumator. Iar statele membre pot mentine o perioada mai lunga de garantie in legislatiile lor nationale, pentru a pastra nivelul de protectie a consumatorilor deja acordat in unele tari.
Detalii, pe Economica