Povestea financiara din spatele scenei Untold: cat costa si ce bani scoate festivalul romanesc intrat in top 10 mondial
În jur de 3 milioane de euro a adus profit organizatorilor Festivalul Untold 2019, care s-a încheiat luni de dimineata. ECONOMICA.NET a fost invitata la eveniment sa descopere o parte din detaliile financiare pe care festivalul din Cluj Napoca s-a ridicat pâna pe locul 8 mondial în manifestarile de gen. Sefii Untold viseaza sa faca festivaluri mari în toata tara, în timp ce brandul Untold e deschis pentru tranzactii.
Incepea in 2015, cu ocazia alegerii orasului Cluj Napoca drept Capitala Europeana a Tineretului. Mai multi tineri afaceristi din Cluj au vazut in titlul orasului pentru acel an o oportunitate. Autoritatile erau pregatite sa ajute crearea de evenimente. Asa a aparut Untold, dar si cu o investitie de cinci milioane de euro.
A contat ca e in Transilvania. Inspirat de Tomorrowland. Se putea numi Beyound sau Citizen
Cand Cluj s-a inscris pentru titlul de Capitala Europeana a Tineretului, am vazut o oportunitate. Ne-am uitat la ce fac cei de pe-afara. La Tomorrowland si am mers si noi pe partea de story telling. Am vrut sa facem ceva mare din start. Festivalurile din Romania nu aveau mai mult de 15.000 de oameni pe zi. Ieri (vineri, n.r.), de exemplu am avut 90.000. Nu se astepta niciun partener nici la jumatate din cea ajuns festivalul. Am incercat atunci sa convingem pe toata lumea ca se poate. Atunci, a fost greu sa convingem artisti sa vina in Romania. Acum se cer ei sa vina la festival. Am convins autoritatile atunci si avem si acum un mare sprijin din parea autoritatilor. Momentul hotarator a fost cand s-au conectat toate infrastructurile in ideea unui All city Festival. Asa a si fost in primul an, cand am avut scena si in mijlocul Clujului. La editiile urmatoare am renuntat la ea,din cauza greutatii logistice. Ne-am concentrat in zona Cluj Arena. In succesul numelui a contat ca eram in Transilvania. Romania nu avea o imagine buna, dar Transilvania insemna ceva in toata lumea. Am vrut sa-i zicem intr-un fel. Sa se potriveasca. Ne-am gandit la trei nume: Untold, Beyound si Citizen. Am ales bine Untold. Si acum, publicatiile mari de afara ne-au declarat mega festival. Mai sus decat Coachella sau Burning Man.
DJ mag, de exemplu, a zis, dupa parerea artistilor ca suntem pe locul 8 in lume”, ne-a declarat Bogdan Buta, fondatorul si seful Untold, care a adaugat ca festivalul lui, cu tot ce inseamna azi, a fost ideea lui.
Biletele asigura 40% din buget
Buta nu e singur in afacere. Are cativa parteneri. Unul dintre ei este Edi Chereji, care indeplineste rolul de comunicare din partea festivalului.
“Untold a costat in primul an 5 milioane de euro. Festivalul de anul acesta a ajuns la un cost de 14 milioane de euro. 40% din buget e asigurat de parteneri (sponsori - n.r.), 40% reprezinta vanzarea de bilete, iar 20% e asigurat din vanzarile de mancare si bauturi si merchandising, care creste”, ne-a spus Chereji.
Apoi, 40% din cheltuieli se duc pe onorariile artistilor si 30% se duc in productia festivalului, in principal pe infrastructura. Restul e ocupat de promovarea Untold.
Performerii sunt impartiti in doua categorii. Un DJ de prim rang (A List) primeste la Untold intre 100.000 si 400.000 de euro. Iar un artist, tot headliner, cum a fost cazul lui Robbie Williams, anul acesta, poate depasi 700.000 de euro. Acestea sunt costuri totale cu performerul, in care intra, pe langa onorariu, transportul si cazarea.
Apoi vin cheltuielile de productie. Peste 10.000 de persoane din 13 tari lucreaza in productia efectiva a festivalului, dintre care peste 1.800 sunt voluntari. In ceea ce priveste logistica festivalului, cifrele sunt impresionante: peste 480 de camioane necesare pentru transportul logistic. Pentru grafica si designul tuturor scenelor s-au adunat peste 1.000 de ore de munca a peste 40 de designeri si arhitecti. Personalul care se ocupa de partile tehnice ale festivalului, de la sunet si lumini pana la decoruri si redarea evenimentelor din festival este, in general strain. Sunt experti care lucreaza in general la festivaluri mari din lume, a mentionat Chereji.
Detalii, pe Economica