Proiectul bugetului de stat pe 2019 estimeaza venituri de 4 miliarde de lei din taxa anuala de 1,2% pe activele bancare
Proiectul bugetului de stat pe 2019 se bazeaza pe venituri de minimum 4 miliarde de lei din taxa pe activele bancare legate de evolutia ROBOR, potrivit unor surse din mediul financiar bancar. În acest context, explica sursele citate, taxa pe activele bancare este în acest moment de 1,2% din totalul activelor nete, de circa 440 de miliarde de lei (datele financiare pentru 2018 nu au fost înca publicate de BNR). Astfel, taxa pe activele bancare nu este anuala si platibila trimestrial, ci trimestriala în functie de media ROBOR-ului în fiecare trimestru, adica 1,2% pe an, momentan.
Potrivit unor surse apropiate negocierilor, proiectul bugetului de stat pe 2019 prevede clar venituri la buget din taxa pe lacomie de 4 miliarde de lei. In conditiile in care activele bancare nete pe 2018 sunt de circa 440 de miliarde de lei, este clar ca interpretarea care se poate face este ca taxa pe lacomie este trimestriala, nu anuala. Adica la o valoare de peste 2,5% a ROBOR pe trei luni si una de peste 3% a ROBOR pe 6 luni, procentul de impozitare este de 0,3% trimestrial si interschimbabil trimestrial. Faptul ca proiectul de buget se bazeaza pe 4 miliarde de lei minimum din „evolutia ROBOR" si taxa pe activele bancare indica clar faptul ca taxa pe activele bancare se aplica trimestrial si anual, asa cum de altfel a spus, initial, "parintele" bugetului de stat, Gheorghe Gherghina.
Mai exact, proiectia bugetara arata ca, executivul vizeaza o plata trimestriala pe active bancare si nu una anuala. Teoretic, proeiectul de buget estimeaza o depasire a referintei de 2% de catre ROBOR, in fiecare trimestru sau ca medie anuala a fiecarui trimestru, cu o valoare cuprinsa intre 1,01-1,5. Adica, dupa cum arata proiectul de buget, executivul se bazeaza pe o medie a ROBOR-ului va fi intre 3 si 3.5%.
In concluzie, taxa de 0.3% pe active este trimestriala, se plateste trimestrial la soldul activelor financiare la final de trimestru; nu este definit termenul de "activ financiar"; anualizarea taxei se duce la 1.2% la active financiare, ceea ce ar echivala cu o un impozit pe profit de 80-90%, aproape cat o "nationalizare a profiturilor" la cele care fac profit si cat o "nationalizare partiala" a bancilor care fac pierdere! Practic, bancile cu pierderi vor putea preda licenta dupa achitarea acestei taxe, pentru ca majorarea capitalurilor bancilor pentru a mentine indicatorii de solvabilitate solicitati de UE nu va fi probabil operata de actionari.
O analiza a profitabilitatii bancilor pe ultimii zece ani, ca ciclu economic complet arata ca indicatorul ROA sau rata profitabilitatii pe sectorul bancar a fost de 0,6%, doar bancile mari in varf de profit au avut un ROA de 1,2%, dar nu in cazul unui profit sustinut pe mai multi ani. In plus, profitul pe 2018 al sectorului bancar este constituit in mare parte din reversari de provizioane pentru creditele neperformante vandute in ultimii ani.
Pe de alta parte, taxarea activelor bancare cu 1,2% este cea mai mare dintre cele existente in intreaga lume si dupa cum se exprima surse din mediul financiar bancar total nejustificata: "tarile care au impus o astfel de taxa au facut-o in timpul crizei financiare si dupa ce statul respective a contribuit cu bani la salavarea unor banci din sistem. In Romania nu a fost nevoie de asa ceva".
Detalii, pe Economica