Revine taxa auto pentru mașini poluante: Impact major pentru milioane de șoferi
Taxarea vehiculelor poluante revine în prim-plan, conform declarațiilor ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș. Acesta a precizat că măsura este inclusă în cererea de plată numărul 4 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care ar trebui depusă în iunie. Noua taxă vizează peste 8 milioane de mijloace de transport, având un impact considerabil asupra șoferilor din România.
O taxă cu un trecut controversat
Guvernele anterioare au introdus diverse forme de taxare pentru vehiculele poluante, precum taxa auto sau timbrul de mediu. Acestea au fost contestate și, ulterior, declarate ilegale de Curtea Europeană de Justiție, ceea ce a determinat statul român să restituie șoferilor aproximativ 6,5 miliarde de lei. Noua formulă de taxare va trebui să evite aceleași capcane juridice.
Legătura dintre PNRR și reforma fiscală
Cererea de plată numărul 4 include reforme fiscale esențiale, iar dacă aceasta nu este depusă la timp, România risca să piardă aproximativ 20 de miliarde de euro din fondurile PNRR. Potrivit lui Marcel Boloș, orice modificări fiscale vor fi supuse consultărilor cu mediul de afaceri, iar implementarea unor taxe noi va fi analizată atent pentru a respecta legislația europeană.
Ce urmează?
Noua taxă pe poluare ar putea intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2026. Aceasta va face parte dintr-un set mai amplu de reforme, inclusiv reglementări privind utilizarea mijloacelor de transport grele și utilizarea fondurilor pentru infrastructura rutieră. O parte din veniturile generate de această taxă vor fi direcționate către autoritățile locale și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Implementarea acestei măsuri rămâne un subiect sensibil, având în vedere impactul asupra posesorilor de autovehicule, dar și obligațiile României în cadrul PNRR.