Sindicat: 7.500 de salariati ai CFR Marfa ar putea sa nu-si mai ia salariile; va urma un program de actiuni de protest
Federatia Mecanicilor de Locomotiva (FML) anunta posibile actiuni de protest din cauza 'situatiei delicate în care se afla CFR Marfa', a starii infrastructurii feroviare, dar si a salarizarii personalului, în conditiile în care circa 7.500 de angajati ai companiei sunt în pericol de a nu-si încasa salariile în perioada sarbatorilor pascale.
'La ora actuala, o consider o bomba sociala pe care nu vad cum o va gestiona Guvernul Romaniei, in situatia in care pe 30 (martie - n. r.) este posibil ca 7.500 de salariati sa nu isi mai poata lua salariile din cauza actiunilor iresponsabile care au fost intreprinse in ultima perioada. Va dati seama ca vin sarbatorile, iar salariatii ceferisti nu au alte venituri decat salariul de ceferist si ganditi-va: e Vinerea Floriilor Mari si dupa aia urmeaza Pastele, fara salariu, pentru 7.500 de familii. Eu vreau sa atrag atentia si sa solicit ca toti factorii de decizie si toate institutiile statului sa intervina in aceasta mizerie - pentru ca pana la urma eu o consider o mizerie. Pentru mai mult de jumatate dintre cei 7.500 (de salariati - n. r.) e probabil singurul venit in familie. E o tragedie', a declarat, miercuri, pentru AGERPRES, presedintele FML, Iulica Mantescu.
Printre nemultumirile ceferistilor se numara situatia caii ferate, salarizarea personalului, dar si Legea statutului personalului feroviar.
Potrivit lui Mantescu, joi se va decide un plan de actiuni care vizeaza pichetarea Ministerului Transporturilor si organizarea unui mars catre Guvern.
'Voi prezenta situatia delicata in care se afla CFR Marfa, dupa care va fi urmat de un comunicat privitor la programul de actiuni; va urma un program de actiuni pe care il vom desfasura, urmand ca de maine, la pranz, sa stabilim o actiune comuna si cu colegii din celelalte federatii care vor sa vina alaturi de noi. Actiunile vor fi de la pichetarea Ministerului Transporturilor, miting cu mars la Palatul Victoria, depuneri de memorii', a precizat sindicalistul.
CFR Marfa datoreaza CFR SA 835,852 milioane de lei, soldul restant fiind de 819,953 milioane de lei. Din datoria totala, CFR SA detine titluri executorii in cuantum de 650,555 milioane de lei, din care 371,564 milioane de lei se afla deja in procedura de executare silita.
'Trebuie subliniat si faptul ca acumularea datoriei catre CFR SA este in mare parte consecinta neplatii de catre o serie de societati cu capital de stat a serviciilor prestate de CFR Marfa, nivelul actual al creantelor operatorului national fiind de circa 350.000.000 de lei. Desi au avut loc o intalniri intre conducerile celor doua societati incepand cu data de 5 martie 2018, pana la ora actuala nu s-a reusit sa se gaseasca o solutie agreata de comun acord, opiniile expuse fiind chiar divergente si neconstructive pentru ambele parti', se arata intr-o scrisoare adresata de FML Presedintiei.
In acest context, spun sindicalistii, in data de 22 martie, CFR SA a blocat toate conturile bancare ale CFR Marfa si a instituit popriri si asupra conturilor clientiloracesteia, 'punand in acest mod societatea intr-o situatie deosebit de dificila in relatiile cu clientii' si facand imposibila participarea acesteia la licitatii importante pentru contracte de transport, licitatii care urmeaza a se desfasura in zilele urmatoare.
'Blocarea conturilor societatii chiar inaintea acestor licitatii creeaza suspiciuni cu privire la corectitudinea acestei masuri dispuse de gestionarul infrastructurii. In acelasi timp, s-au blocat si drepturile salariale ale celor 7.500 de salariati ai CFR Marfa scadente in data de 30 martie. Privarea salariatilor, in pragul sarbatorilor pascale, de drepturile cuvenite pentru munca depusa va genera grave convulsii sociale cu urmari greu de apreciat. Nu stim care sunt interesele obscure ale incercarii de ingenunchiere a CFR Marfa prin neimplicarea factorilor cu putere de decizie, dar solicitarea noastra ferma este sa nu se joace la ruleta soarta unei societati a statului roman, de interes strategic, precum si cu soarta si viitorul celor 7.500 de salariati ai acesteia si ai filialei de reparatii locomotive', se mai spune in documentul trimis presedintelui Klaus Iohannis.
FML sustine ca trebuie gasite de urgenta solutiile legale de stingerea conflictului dintre cele doua societati si de 'esalonare rezonabila a restituirii datoriei', astfel incat sa nu fie afectata activitatea normala a niciuneia dintre ele.
Detalii, pe Economica