Afaceristi turci: peste 10 firme din Turcia vor sa investeasca in parteneriate public-private in Romania
Peste 10 firme din Turcia vor sa investeasca în parteneriate public – private (PPP) în România, a spus într-un interviu acordat ECONOMICA.NET Guven Gungor, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri Turci din România (TIAD). Acesta estimeaza ca în doi ani România ar putea avea zece astfel de proiecte.
"Infrastructura va arde, nu foarte departe, in doi – trei ani. Daca nu investim in infrastructura de transport, vom avea pierderi mari", avertizeaza presedintele TIAD, care se afla de 17 ani in Romania.
Acesta arata ca pe langa lipsa unei retele dezvoltate de autostrazi, Romania are probleme si cu infrastructura feroviara. "Stiti cu ce viteza merg trenurile din Constanta pana la Arad? 26 km pe ora in medie. Avem firme de logistica care aduc marfa pana in Arad pe sina si in Arad o pun pe camion si o aduc la Constanta pe camion. Daca era pe sina mai rapid, era bine", explica Guven Gungor.
Din cauza acestor probleme cu infrastructura de transport, seful TIAD insista in dezvoltarea de proiecte de tip PPP. "Daca incepem de azi, in doi ani vom avea cel putin 10 proiecte pregatite", estimeaza reprezentantul afaceristilor turci.
Ce firme din Turcia vor sa investeasca in Romania
Pe langa compania Alsim Alarko, care a castigat contractele pentru loturile 1 si 2 din sectiunea de Sud a Autostrazii de Centura Bucuresti, si alte firme din Turcia si-au aratat interesul pentru PPP in Romania, potrivit TIAD.
"Am venit cu peste 10 firme din Turcia. Fiecare are deja in portofoliu proiecte de cate doua - trei miliarde de dolari in derulare sau terminate in Turcia. Nu doar in infrastructura, si in sanatate si servicii publice", mentioneaza Guven Gungor.
El nu a dat numele firmelor respective, insa a precizat ca acestea au construit prin PPP al treilea aeroport din Istanbul de 23 de miliarde de dolari, al treilea pod peste Bosfor, de trei miliarde de dolari, autostrada spre Izmir, de peste sapte miliarde de dolari, precum si spitale.
"Firmele care vin aici sunt foarte mari si sunt sigur ca daca nu vor fi blocate vor duce la capat foarte usor proeictele respective", subliniaza seful TIAD.
Licitatia pentru constructia celui de-al treilea aeroport din Istanbul a fost castigata in 2013 de catre un consortiu de cinci companii turcesti (Cengiz, Kolin, Limak, Mapa si Kalyon), cu o oferta de 22,1 miliarde de euro. Prima faza a noului aeroport ar putea fi finalizata in octombrie, acesta urmand sa fie operat de consortiul castigator 25 de ani.
Constructia celui de-al treilea pod peste Bosfor a inceput in mai 2013, la un an dupa ce consortiul turco-italian Ictas-Astaldi a castigat licitatia. Acesta a fost inaugurat in august 2016, consortiul operand podul pentru 10 ani. Taxa de trecere este de trei euro pentru vehiculele care circula dinspre continentul european spre partea asiatica, in timp ce pe sensul invers nu se percepe taxa.
Italienii de la Astaldi au mai castigat in asociere cu firme turcesti si constructia prin concesiune a autostrazii Cebze – Izmir.
"Stiti care e culmea la PPP? Firma care castiga are tot interesul sa termine daca se poate ieri, pentru ca incepe sa incaseze", explica seful TIAD.
In opinia acestuia, proiectele de infrastructura rutiera din Romania care s-ar preta la PPP sunt autostrazile Comarnic – Brasov, Pitesti – Sibiu si Craiova – Pitesti.
Detalii, pe Economica