Autostrada Lugoj – Deva: a picat negocierea cu Salini pe tunelurile pentru ursi. Pretentiile italienilor, considerate inacceptabile
Statul român nu va cumpara proiectul tehnic realizat de Salini Impregilo privind tunelurile pentru ursi de pe lotul 2 al Autostrazii Lugoj – Deva, din cauza ca pretentiile financiare ale firmei italiene sunt inacceptabile, spun surse apropiate situatiei pentru ECONOMICA.NET. Prin urmare, proiectarea tunelurilor va fi atribuita, la pachet cu constructia, unui consortiu ce ar putea fi stabilit pâna la finele anului.
"Peste 190 milioane de lei a cerut Salini pentru proiectul tehnic, revendicari si castiguri nerealizate. Proiectul tehnic valoreaza circa sapte milioane de lei", au precizat sursele noastre.
Potrivit lor, pretentiile italienilor sunt inacceptabile si, chiar in caz de litigiu, Salini nu ar obtine toata suma de peste 190 de milioane de lei.
Pentru ca propunerea italienilor nu a fost acceptata, proiectul tehnic urmeaza sa fie atribuit la pachet cu executia in cadrul unei proceduri ce va incepe prin dialog competitiv, avand in vedere numarul limitat de firme care pot construi tuneluri.
In ceea ce priveste eventualele intarzieri cauzate de alegerea variantei realizarii unui alt proiect, sursele noastre sustin ca in ambele situatii derularea proiectului ar fi durat la fel.
"Cam un an dureaza pana se semneaza contractul. La fel ar fi durat si daca statul lua de la Salini proiectul, pentru ca oricum trebuia sa fie scoasa la licitatie si executia. Iar riscul era sa inceapa intarzieri mari pe executie daca proiectul nu era bun", au mai spus sursele noastre.
Statul roman a atribuit in toamna lui 2013 contractul pentru proiectarea si executia lotului 2 din Autostrada Lugoj – Deva constructorului italian Salini Impregilo pentru suma de 562,73 milioane de lei, in baza acordului de mediu din 2010.
In decembrie 2013 a fost emis acordul de mediu revizuit, iar pe lotul 2 s-a impus construirea unor tuneluri pentru protectia mamiferelor mari. Costul acestor tuneluri, de peste 100 milioane de euro, ar dubla insa valoarea contractului semnat initial cu italienii. Prin urmare, statul este obligat prin lege sa reliciteze separat aceasta sectiune. Solutia incheierii unui act aditional cu italienii ar fi fost aplicabila doar daca valoarea lucrarilor crestea cu pana la 10%.
Detalii, pe Economica