CBRE: Cifra de afaceri medie a mallurilor romanesti a fost de 10 milioane euro in 2018
Stocul modern de spatii destinate centrelor comerciale a atins 2,1 milioane mp, dintre care 38% se afla în Bucuresti, iar 62% este localizat în orasele regionale. În 2019, este asteptata livrarea a circa 190.000 mp de centre comerciale, iar 18% din proiectele aflate în constructie sunt extensii, aceasta fiind una dintre tendintele majore ale pietei. Cererea este în crestere, iar cele mai solicitate centre comerciale din Bucuresti si din tara sunt ocupate integral, având liste de asteptare pentru chiriasii care nu au mai gasit spatii libere.
„Segmentul centrelor comerciale a avut un an plin si a crescut fata de 2017. In 2018, pe piata locala si-au facut intrarea 24 de marci noi, dintre care 79% au ales spatii in centre comerciale. Acesta ramane formatul de retail preferat atat de chiriasi, cat si de clienti, chiar daca asistam la o dezvoltare accelerata a comertului electronic. Desi comertul online a luat avant, centrele comerciale si-au diversificat si rafinat ofertele, investind in crearea unei atmosfere prietenoase, crescand numarul de spatii si servicii pentru petrecerea timpului liber si sporind alternativele pentru familii sau facilitand accesul in parcari. Magazinele isi extind suprafetele inchiriate pentru a avea mai mult loc de expunere a conceptelor si noilor colectii si a sustine astfel si vanzarile online. S-a putut observa o crestere a unor indicatori de performanta cum sunt traficul si cosul mediu de cumparaturi, ceea ce ne confirma ca centrele comerciale raman favoritele consumatorilor, fie ca vin pentru a manca in food court-uri, pentru a cumpara articole vestimentare sau pentru a se relaxa”, spune Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.
Centrele comerciale analizate de CBRE sunt situate in Bucuresti si in orasele regionale si au inregistrat o crestere a traficului de 3,2% de la an la an si o majorare a valorii medii a cosului de cumparaturi de 2,3%. Masurarea cosului mediu nu s-a facut pe baza tranzactiilor propriu-zise, ci luand in calcul traficul, adica numarul de oameni care au tranzitat centrul comercial in perioada de referinta. Astfel, a fost monitorizata tendinta, mai degraba decat nivelul efectiv al cheltuielilor.
In ceea ce priveste fluctuatia traficului, analizata lunar, de la un an la altul, s-a constatat ca cea mai mare crestere a fost in septembrie, fata de aceeasi perioada a anului anterior. Luna cu cel mai ridicat trafic este in continuare decembrie, cand a fost raportata o crestere de 3,6%, fata de restul anului.
In functie de dimensiunea centrelor comerciale, acestea au fost clasate ca: centre comerciale traditionale mici, cu o suprafata totala inchiriabila ce variaza intre 5.000 mpsi 19.999 mp, care reprezinta 34% din totalul centrelor analizate; centre comerciale traditionale medii care se incadreaza intre 20.000 mp GLA si 39.999 mp GLA si au o pondere de 33% si centre comerciale traditionale mari, care se gasesc in intervalul 40.000 – 79.999 mp GLA si reprezinta 33% din ansamblul centrelor comerciale cuprinse in raportul CBRE.
Detalii, pe Economica