Ce impact are asupra turismului romanesc falimentul Thomas Cook
Cum operatorul britanic Thomas Cook, cea mai veche firma de turism din lume, a anuntat luni ca a intrat în faliment dupa ce a esuat în cursul weekendului sa gaseasca fondurile necesare pentru supravietuire si va intra în lichidare imediata a aparut imediat întrebarea daca sunt multi români afectati de disparitia companiei britanice.
Deocamdata, insa, nu par a fi aparut reclamatii ale turistilor romani afectati de falimentul Thomas Cook. Alin Burcea, proprietarul turoperatorului roman Paralela 45 e de parere ca „managementul defectuos, costurile mari cu sustinerea unui numar mare de agentii prezente in orase, si, bineinteles, neadaptarea la vremurile moderne, la rezervarile online, sunt principalele motive ale prabusirii Thomas Cook. Investitiile in online reduc foarte mult costurile, iar aceasta firma nu s-a adaptat acestei cereri, preferand sa pastreze agentiile fizice. La Paralela 45 am facut in ultimii trei ani mari investitii in online si sisteme complexe de gestiune, astfel ca rezervarile si platile online au luat amploare dupa lansarea noului site si au ajuns sa reprezinte 20% din total rulaj de 70 de milioane de euro cat estimam in 2019”, spune acesta. De asemenea, Burcea sustine ca falimentul Thomas Cook nu afecteaza nici un turist care a cumparat sau urmeaza sa cumpere o vacanta de la Paralela 45: "In acest sistem de rezervari consultantii nostri nu fac rezervari. In plus, conform directivei europene 2302/2015, se asigura garantarea pachetelor de servicii turistice in proportie de 100%". Este vorba despre Directiva transpusa in Ordinul ministrului turismului nr. 156/2018 pentru aprobarea Procedurilor de garantare a sumelor platite de turisti in legatura cu pachetele de servicii de calatorie/serviciile de calatorie asociate in cazul insolventei agentiei de turism organizatoare si procedurile de despagubire a calatorilor.
Pe de alta parte, omul de afaceri Dragos Anastasiu, proprietarul grupului Euroline, care a vandut recent diviziile de turism catre germanii de la Dertour e de alta parere.
„Asist de doua zile la punerea in spatiul public a tuturor bazaconiilor posibile si imposibile in legatura cu insolventa grupului Thomas Cook, jucatorul numarul doi pe piata europeana de turism, dupa TUI. Vad tot felul de specialisti care stiu ei exact care este motivul iar cea mai tare ineptie este ca au intrat in faliment pentru ca au pastrat agentii off-line si n-au investit in online. Din pacate suntem in tara in care oricine poate spune orice si mai este si luat in seama de publicul larg si mass media. Insolventa unui astfel de grup are cauze multiple si care au inceput sa apara cu peste zece ani in urma. Ceea ce putem spune cu certitudine este ca partea de agentii (on sau off-line) este zona cu riscul cel mai mic si cu siguranta ca problemele nu s-au tras de aici. Riscurile mai mari vin din zona companiei aviatice, din contingentele imense la hoteluri necesare touroperarii, din zona organizarii de croaziere etc. Ceea ce insa este esential este faptul ca dincolo de disconfort, nu ma astept ca turistii sa aiba material de suferit pentru ca mecanismele de asigurare si repatriere functioneaza bine in Europa. Romania a avut nevoie de peste zece ani de la aderarea la UE pentru a le implementa, dar a facut-o anul trecut”, scrie Dragos Anastasiu pe Facebook.
Detalii, pe Economica