Ce platesti cand cumperi benzina sau motorina. De unde vin preturile la pompa
Pretul unui litru de carburant reprezinta în proportie de mai mult de jumatate taxele si accizele datorate statului. Pretul petrolului, cursul de schimb, costurile de logistica sau marja companiilor petroliere constituie cealalta jumatate, fiecare dintre aceste elemente influentând mai mult sau mai putin pretul de la pompa.
Restul este componenta de pret cu care „jongleaza” producatorul si distribuitorul de carburanti: „costuri logistice (distributie primara si secundara – salarii, intretinere, amortizari – rovigneta, anvelope de iarna, etc.);• Costuri de operare retea de distributie (salarii, taxe, impozite locale, utilitati, investitii obligatorii);• Costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionarii si prelucrarii acesteia);• Costuri financiare (dobanzi – credite investitii, curs valutar, etc.);• Adaos comercial”, explica reprezentantii unuia dintre marii distribuitori de pe piata locala.
Asadar, cand pretul carburantului se modifica, se modifica doar pe componenta distribuitorului, pentru ca statul trebuie mereu sa isi primeasca partea. Un efect considerabil in pret il are costul de achizitie a materiei prime, legat direct de cotatia produselor petroliere, care, la randul sau, este legata de cotatia titeiului.
Detalii, pe Economica