Cele mai longevive afaceri de familie din Romania abia trec de un sfert de secol - studiu EY
Cele mai longevive afaceri de familie din România abia trec de un sfert de secol de existenta, iar zona economiei digitale este un urias incubator pentru antreprenorii tineri, care vor pune bazele viitoarelor afaceri de familie de succes din tara, se arata într-un studiu al EY remis, joi, AGERPRES.
'Dat fiind contextul politico-social, cele mai longevive afaceri de familie din Romania abia trec de un sfert de secol de existenta, multe dintre acestea fiind acum in fata primului test major, transferul conducerii catre generatia urmatoare. Cu toate acestea, putem remarca si la afacerile de familie romanesti de succes caracteristicile specifice necesare pentru dezvoltare pe termen lung: deschiderea spre inovare si adaptarea la realitatile pietei locale si mondiale. Combinate cu spiritul antreprenorial si flexibilitate, aceste calitati vor fi cu siguranta elementele cheie in dezvoltarea viitoare', a declarat Gabriel Sincu, coordonator al diviziei de consultanta pentru afaceri de familie din EY Romania.
Potrivit acestuia, spre deosebire de afacerile de familie din strainatate, afacerile de familie romanesti nu sunt atat de reticente in accesarea de fonduri de pe bursele publice, listarile unor business-uri antreprenoriale importante din ultima vreme fiind remarcate in mediul financiar din Romania.
'De asemenea, putem vedea o serie de afaceri de familie romanesti de succes care au cedat o parte din capitalul social unor fonduri straine de investitii, pastrand totusi controlul asupra business-ului. Zona economiei digitale este, in opinia mea, un urias incubator pentru antreprenorii tinerii care vor pune bazele viitoarelor afaceri de familie de succes din Romania', spune Sincu.
Marile afaceri de familie creeaza culturi organizationale agile, inoveaza si recompenseaza prospetimea in gandire, se arata in studiul EY Family business survey 2018. Toate aceste elemente alimenteaza fenomenele disruptive din piata, iar, ce este mai interesant, putine afaceri de familie globale (12%) se identifica drept factori disruptivi.
'Respondentii de pe principalele piete globale recunosc faptul ca au o cultura antreprenoriala distincta (68%), ca stimuleaza agilitatea si schimbarea (67%) si ca isi permit sa faca greseli in demersul lor de a-si imbunatati afacerea (61%). In mare parte, folosesc mediile sociale (68%), incorporeaza tehnologii Big Data (65%) si folosesc Robotic Process Automation - RPA - in eforturile lor de a mentine ritmul cu ceilalti (50%). Astfel, dezvolta culturi organizationale cu o mare capacitate de a crea sau a fructifica fenomenele disruptive de la o generatie la alta', informeaza sursa citata.
Sincu a adaugat ca, spre deosebire de cresterea modesta de 3,6% a PIB-ului mondial prevazuta de Fondul Monetar International pentru anul 2018, afacerile de familie chestionate au o tinta medie de crestere a veniturilor de 9,1%, conforma cu rata de profitabilitate pe termen lung pentru indicele S&P 500, care este in jurul a 10%.
Detalii, pe Economica