Daca o tin tot asa, in 50 de ani, trenurile CFR Calatori nici nu vor mai pleca din statie
Cu trenuri si locomotive vechi de zeci de ani, aflate la limita sigurantei de circulatie, care merg cu 45 de kilometri la ora, CFR Calatori se zbate pentru supravietuire. Cum s-a ajuns in aceasta situatie?
În timp ce, în Japonia, un tren cu sapte vagoane pluteste deasupra sinei de cale ferata cu o viteza de peste 500 km pe ora, în România, s-a ajuns la „performanta“ ca 100 de kilometri sa fie parcursi în doua ore. Viteza medie s-a redus cu 20 kilometri pe ora fata de acum 25 de ani. În acest ritm, exista riscul ca, într-o jumatate de secol, trenurile de calatori nici sa nu mai plece din statie – daca, nu cumva, compania falimenteaza între timp. Situatia s-a degradat de la an la an, chiar daca, la sfârsitul lui 2014, societatea obtinea un profit contabil. Starea parcului rulant, calitatea serviciilor de întretinere si planurile de achizitii nu prea dau sperante de redresare.
În ultimii 16 ani, din cele peste 6.400 de vagoane ale CFR Calatori, 4.200 au fost taiate la fier vechi, iar societatea de reparat locomotive si automotoare, care detine subunitati în toata tara, a intrat în insolventa. Trenurile ramase ating formidabila viteza de 45 km pe ora si majoritatea sunt formate dintr-un vagon sau doua.
Detalii, pe Capital