De ce nu vom vedea prea curand metrou la Otopeni
Calculele reci arata ca linia M6, care este planificata sa lege Capitala de Aeroportul Henri Coanda, nu are de fapt sanse sa devina realitate in urmatoarea perioada.
La inceputul lui iulie, ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, a pus pentru prima data in mod oficial sub semnul intrebarii un proiect pe care unii il declarasera deja, mai mult sau mai putin public, drept utopic. „In ceea ce priveste magistrala 6 de metrou dintre Gara de Nord si Otopeni, dati-mi voie sa va spun ca suma de 1,2 miliarde de euro, la cat este estimat costul acesteia, mie personal mi se pare uriasa“, a afirmat el. In locul metroului, spunea ministrul, ar trebui reabilitata si prelungita linia ferata deja existenta pe traseul Bucuresti Nord-Chitila - Mogosoaia - Balotesti. Surse din domeniu spun ca ridicarea vitezei la 80-90 km/h si electrificarea pe intregul traseu ar costa cateva zeci de milioane de euro, iar prelungirea cu circa doi kilometri a liniei existente si constructia unei gari (cel mai probabil subterane) la aeroport ar mai insemna alte cateva zeci de milioane de euro.
Unul dintre principalele argumente contra proiectului M6 este numarul de pasageri de pe Otopeni si rata mica de majorare a acestui indicator (daca exceptam, desigur, cresterea artificiala de anul trecut, dupa ce din luna martie cursele de linie operate pe Baneasa au fost mutate pe Henri Coanda). Astfel, cei circa opt milioane de calatori pe an, cat se preconizeaza ca va fi traficul in 2013, inseamna cam patru milioane de calatori pe sens pe an, adica in medie 11.000 de pasageri pe zi sau 550 pe ora (luand in calcul un program de functionare de 20 de ore). Presupunand ca 30% din acestia vor folosi transportul in comun (aceasta este media pe aeroporturile europene), ca jumatate din ei vor fi asteptati la aeroport (in medie de o persoana fiecare), la care se va adauga un numar similar de persoane care se intorc in Bucuresti dupa ce au condus pe cineva la avion, rezulta o cerere de transport de circa 330 de calatori pe ora pe sens. La sase curse pe ora (una la zece minute), inseamna ca in fiecare metrou se vor urca de la Otopeni 55 de calatori. Adica se vor ocupa un sfert din locurile pe scaune ale unei rame Bombardier.
Detalii, pe Capital