De ce platesti RCA mai scump din cauza accidentelor facute de altii: sistemul bonus-malus nu functioneaza
Principala explicatie pe care firmele de asigurare o dau pentru majorarea primelor RCA pe anumite categorii de soferi, în principal cei cu vârsta sub 30 de ani, este nivelul ridicat al daunalitatii. Totusi, datele ASF arata ca asiguratorii nu penalizeaza corespunzator soferii care înregistreaza accidente preferând sa aplice „la pachet” majorari de pret.
Doar 2,3% din soferii care si-au cumparat o polita RCA in primele noua luni din 2014 au fost sanctionati prin aplicarea sistemului bonus-malus, care presupune un pret mai mare al asigurarii pentru conducatorii auto care au produs daune in ultimul an si o reducere pentru cei fara incidente, arata datele Autoritatii de Supraveghere Financiara furnizate in exclusivitate pentru ECONOMICA.NET. Procentul este unul foarte mic comparativ cu numarul daunelor produse pe strazile din Romania. Concret, frecventa daunei, indicatorul care releva cat de des produc daune soferii asigurati, este de 11% in Romania, ceea ce inseamna ca, din fiecare 100 de soferi care au RCA, 11 au cel putin un incident intr-o perioada de un an. Altfel spus, din 11 soferi asigurati care produc daune intr-un an, doar 2 sunt penalizati prin majorari de pret la reinnoirea politei, iar miscarile din ultimul an arata ca toate costurile accidentelor produse de ceilalti noua soferi sunt suportate inclusiv de asiguratii cu un comportament exemplar, in conditiile in care asiguratorii opereaza majorari de pret pe categorii intregi de soferi. „ Societatile au procedat periodic la modificari ale tarifelor de prima, acestea au constat de regula in recalibrari ale tarifelor in functie de profilul asiguratului, fiind majorate in general categoriile de asigurati care au inregistrat daunalitate mare.", arata, pentru ECONOMICA.NET, reprezentantii ASF.
Detalii, pe Economica