Dezmatul fiscal lasa fara plasa de siguranta bugetul tarii. Nota de plata, pe masa viitoarei guvernari: ajustare catre MTO, abia din 2021
Începând din 2016 a avut loc o abatere semnificativa de la MTO (medium term objective), un plan care prevede un anumit nivel al cheltuielilor structurale - cele fixe, an de an - salarii, pensii, cheltuieli de functionare a statului - , admite guvernul în Programul de convergenta. Acest obiectiv, trasat de Comisia Europeana, urmareste ca în cazul în care o economie începe sa aiba probleme, statul sa poata pastra echilibrul în finantele nationale. Guvernul subliniaza în Program ca nu va face niciun efort în directia ajustarii politicii fiscale spre îndeplinirea cadrului MTO. Si ca se va lucra la acest lucru abia din 2021, adica lasa aceasta sarcina esentiala viitoarei guvernari.
“Romania se afla in bratul preventiv a Pactului de Stabilitate si Crestere (PSC) care prevede ca statele membre ale UE trebuie sa atinga obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO) intr-o anumita perioada de timp. Mentinerea MTO este necesara pentru a preveni cresterea deficitului nominal peste 3% din PIB in situatia deteriorari situatiei economice. Incepand cu anul 2016, in cazul Romaniei, a avut loc o abatere semnificativa de la MTO . Estimam ca deficitul structural va intra pe o traiectorie de ajustare catre MTO incepand cu anul 2021, atingand in 2022 un nivel de 2,4% din PIB”, scrie guvernul in Programul de convergenta.
Ce este MTO
MTO (Medium Term Objective - Obiectivul bugetar pe termen mediu) reprezinta efortul bugetar pentru eliminarea riscului de depasire a deficitului bugetar de 3% din PIB, prevazut in Tratatul de aderare, si care asigura, pe termen lung, stabilitatea finantelor publice. MTO-ul Romaniei e sa ajunga la un deficit structural (venituri versus cheltuielile anuale fixe ale statului: salariile bugetarilor, pensii, alocatii etc.) de 1% din PIB.
Or, potrivit Comisiei europene, deficitul structural al Romaniei va fi in acest an de 3,4%. Adica o valoare superioara sau cel mult egala deficitului bugetului general. Acesta urmand astfel sa ramana in tinta tratatului de la Maastricht doar prin ajustarea cheltuielilor de investitii ale statului sau printr-o majorare consistenta a veniturilor, spatiul fiscal actual fiind in prezent zero. Cheltuielile structurale au crescut atat de mult in ultimii ani in urma majorarilor salariale repetate pentru angajatii statului si a majorarii pensiilor.
Semnalul de alarma de la Comisia Europeana, ignorat
Comisia a constatat spre sfarsitul anului trecut ca nu au fost luate masuri eficace in vederea corectarii abaterii semnificative de la MTO. In iunie 2018, Consiliul a adresat Romaniei o recomandare de ajustare structurala anuala de 0,8% din PIB atat pentru 2018, cat si pentru 2019, in cadrul procedurii abaterii semnificative de la MTO.
Detalii, pe Economica