Florin Georgescu, BNR: Creditarea nu este un drept al consumatorilor sau o obligatie a creditorilor
Accesul la serviciile de creditare „nu reprezinta si nu poate reprezenta un drept al consumatorului si, implicit, o obligatie pentru creditor”, ci este „un serviciu eminamente comercial”, a declarat luni prim-viceguvernatorul Bancii Nationale a României (BNR), Florin Georgescu.
„In contextul initiativelor legislative in domeniul protectiei consumatorului, trebuie clar punctata o premisa esentiala a activitatii de creditare, aceea ca accesul la astfel de servicii nu reprezinta si nu poate reprezenta un drept al consumatorului si, implicit, o obligatie pentru creditor, ci este un serviciu eminamente comercial, oferit pe baza cererii si ofertei". Pentru acest serviciu „este necesar acordul ambelor parti in vederea incheierii contractului, cu deplina cunoastere a riscurilor asumate", a spus Florin Georgescu, in deschiderea unei conferinte pe tema reglementarilor bancare de protectie a consumatorilor.
Oficialul BNR a remarcat ca in prezent este evident faptul ca, in Romania, traversam o perioada efervescenta la nivel legislativ. Sunt promovate, intr-un ritm relativ alert, reglementari care isi propun cresterea gradului de protectie a consumatorului de servicii financiare. Obiectivul declarat al acestor initiative este eliminarea acelor practici nedorite ale unor actori ai pietei financiare care vulnerabilizeaza clientela deservita.
„Provocarea majora in demersurile legislative care se circumscriu acestui obiectiv este mentinerea unui echilibru intre drepturile si obligatiile partilor contractuale. Pornind de la acest deziderat, este de inteles multitudinea de dezbateri si pareri exprimate in spatiul public pe acest subiect atunci cand impactul unor initiative legislative este evaluat ca generand riscuri majore la adresa stabilitatii sistemului bancar", a mentionat Florin Georgescu.
„In acest context, Bancii Nationale a Romaniei ii este adresata destul de des intrebarea: de ce, desi are atributii de supraveghere si respectiv de monitorizare a institutiilor de credit si a institutiilor financiare nebancare, nu se implica in modul in care entitatile in cauza relationeaza cu clientii lor? Pentru a raspunde la aceasta intrebare este necesar sa ne raportam la modalitatea in care, conform legislatiei in vigoare, sunt definite si repartizate competentele de supraveghere fata cele privind protectia consumatorului. Astfel, in baza atributiilor de supraveghere, Banca Nationala a Romaniei urmareste, in esenta, capacitatea institutiilor financiare ce fac obiectul supravegherii de a administra corespunzator sumele atrase cu titlu de depozite sau alte fonduri rambursabile care reprezinta sursele de finantare a creditelor acordate populatiei si companiilor, astfel incat aceste institutii sa poata onora la termen si integral obligatiile de plata ce le revin in legatura cu sursele atrase. Aceste competente sunt strans legate de obiectivele stabilite de legiuitor bancii centrale de a asigura mentinerea stabilitatii financiare si protectia deponentilor, in conditiile in care si acestia reprezinta o categorie a consumatorilor de servicii financiare, desi mult mai putin mediatizata", a punctat oficialul bancii centrale.
Florin georgescu a tinut sa sublinieze ca in ceea ce priveste competentele pe palierul protectiei clientilor de servicii financiare, acestea „sunt clar stabilite, la nivel de lege, in sarcina unei autoritati distincte, respectiv Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor". Exercitarea acestor competente presupune interventia, atunci cand legea o impune, in relatiile contractuale incheiate de consumatori cu creditorii profesionisti. „Ca urmare, implicarea bancii centrale in relatia consumator-creditor, in conditiile mentionate, ar fi lipsita de autoritate legala".
Detalii, pe Economica