Intrarea pe piata romaneasca de transport feroviar a unor operatori occidentali, din 2019, ar putea elimina transportatorii autohtoni
Piata de transport feroviar de calatori din România va deveni concurentiala într-o maniera mult mai adânca decât pâna acum, odata cu intrarea în vigoare a Pachetului 4 Feroviar, în 2019, iar posibila intrare pe aceasta piata a unor operatori occidentali de anvergura ai unor state vestice - care beneficiaza de sustineri puternice nationale la nivel guvernamental si comunitar - ar putea duce la scoaterea de pe piata a "celor mici" sau a celor de stat nesustinuti la nivel politic de catre Bucuresti, atrage atentia, într-o analiza de specialitate, Viorel Lucaci, inspector de stat la Autoritatea de Siguranta Feroviara Româna (ASFR).
Potrivit acestuia, investitiile masive in parcul de vehicule feroviare ale companiei CFR Calatori sunt imperios necesare, chiar urgente.
"Nu de acum, ci de cel putin cinci ani. Ma refer la achizitii efective de vehicule noi si moderne, nu obligatoriu la activitati de intretinere sau modernizare. Nu poti sa 'carpesti' si sa 'prelungesti' la infinit ceva pe care fie deja ai 'carpit' de nenumarate ori, fie este vechi si obosit moral. La un moment dat va ceda definitiv. Totusi, o pondere insemnata din parcul SNTFC este formata din vehicule cu o stare tehnica relativ buna - preponderent in categoria vagoanelor de calatori, dar nu in totalitate", spune specialistul.
In opinia acestuia, optica in ceea ce priveste parcul trebuie sa fie una clara, atat la operatorii de transport feroviar (OTF) de stat, cat si la cei privati, fiind necesara schimbarea totala a arhitecturii parcului de vehicule. Cu alte cuvinte, ar trebui sa se faca trecerea catre trenurile de tip rame (EMU) si automotoare (DMU) si treptat, in paralel, sa se renunte la trenurile cu compunere clasica din locomotive si vagoane.
"Aceasta nu inseamna ca trebuie casate toate locomotivele si vagoanele existente. Exploatarea pe scara larga a EMU si DMU in statele vestice a relevat o serie de avantaje evidente pentru operatori si pentru administratorul de infrastructura feroviara (consumuri energetice reduse, modularitatea capacitatii ofertate, cresterea gradului de disponibilitate a vehiculelor, menajarea infrastructurii, facilitatea lucrarilor de intretinere etc.). Viitorul transportului feroviar de calatori este al trenurilor cu compunere compacta. Acest deziderat ar trebuit sa constituie o prioritate in strategiile OTF, dar si ale Autoritatii de Reforma Feroviara (ARF) in materie de parc de vehicule achizitionate, destinate tuturor operatorilor, proportional cu cota de piata a fiecaruia", a subliniat Viorel Lucaci.
Lucaci a explicat si contextul in care se impune necesitatea acestor investitii in material rulant.
"Semnalele vizibile la orizont sunt acelea ca piata de transport feroviar de calatori din Romania va deveni concurentiala intr-o maniera mult mai adanca decat pana acum. Acest scenariu se intrevede sub auspiciile Pilonului Tehnic si ale celui de Guvernanta ale Pachetului 4 Feroviar, care se vor aplica incepand cu anul 2019. Fara un parc adaptat si corect dimensionat pe tipuri de vehicule, SNTFC in particular si OTF privati in general, nu vor putea face fata viitoarelor provocari concurentiale de pe piata. Tendinta aceasta se va manifesta la nivelul Europei de Est, nu doar al Romaniei. Este vorba despre o posibila intrare in forta pe piata romaneasca in viitorul apropiat a unor operatori occidentali de anvergura - acestia fiind de fapt entitati nationale sau de sorginte transnationala - ce au in spate sustineri puternice nationale la nivel guvernamental si comunitar (in cercurile de la Bruxelles) - ai unor state vestice care, prin introducerea in exploatare a unor vehicule superioare ca performante, mult mai moderne", a explicat el .
Prin aplicarea unor tarife de dumping intr-o prima etapa, acesti operatori ar putea oblitera cota de piata si capacitatea celor autohtoni (de stat si privati deopotriva), sustine Viorel Lucaci.
"Altfel spus, acesti mari operatori vor balansa piata si ar putea astfel surclasa din punct de vedere al cotei de piata atat operatorul national de transport feroviar de calatori, cat si pe cei cativa privati autohtoni. Surclasarea initiala, probabil, va fi urmata de scoaterea de pe piata a 'celor mici' sau a celor de stat, dar nesustinuti la nivel politic de catre Bucuresti. (...) Scenariul respectiv ar avea cele mai mari sanse de materializare pe portiunea romaneasca a Culoarului IV Pan-european, imediat dupa finalizarea reabilitarii intregii distante Curtici - Brasov - Constanta. Va urma Culoarul IX, probabil. Celelalte magistrale din reteaua CFR nu sunt excluse", avertizeaza specialistul.
Detalii, pe Economica