Mercedes desfiinteaza ofertele turcilor pentru cele 400 de autobuze noi din Bucuresti. Reactia Primarului general
Mercedes – Benz România cere în contestatia la licitatia Primariei Bucuresti pentru cele 400 de autobuze noi sa se constate ca ofertele producatorilor din Turcia nu îndeplinesc toate conditiile din caietul de sarcini. ECONOMICA.NET prezinta principalele probleme reclamate de catre compania din grupul german Daimler AG.
Referitor la contestatiile depuse la licitatia municipalitatii pentru achizitia a 400 de autobuze Gabriela Firea a declarat, intr-un comunicat, ca cei care au de pierdut sunt bucurestenii. De asemenea, aceasta a adaugat ca PMB va da in judecata persoanele care fac afirmatii defaimatoare in spatiul public si compara "in mod tendentios" achizitia de la Bucuresti cu achizitia de autobuze din Malta
"Este pacat ca, din cauza acestor contestatii, bucurestenii nu beneficiaza in cel mai scurt timp de un transport public modern, la standarde europene, in ciuda tuturor eforturilor depuse de Primaria Capitalei. Contestarea unor licitatii importante nu reprezinta un caz singular, mai ales ca sunt avocati care, urmarind castiguri substantiale, isi indeamna clientii sa conteste licitatiile, in detrimentul clar al cetatenilor care au nevoie de un transport public civilizat.
In ceea ce priveste persoanele care fac afirmatii defaimatoare in spatiul public si compara in mod tendentios achizitia de la Bucuresti cu achizitia de autobuze din Malta, ne rezervam dreptul de a le actiona in judecata, pentru ca astfel de afirmatii aduc prejudicii grave de imagine atat Primariei Municipiului Bucuresti, cat si Primarului General", a spus Firea.
Ea spune ca nu se poate face o comparatie cu Malta (despre care se spune ca 'acelasi model de autobuz a fost cumparat cu doar 182.000 euro bucata'), pentru ca PMB achizitioneaza trei tipuri de autobuze: 30 de autobuze de 18 metri, 50 autobuze de 10 metri (destinate traseelor de noapte si rutelor care includ zone cu carosabil mai ingust) si 329 de autobuze de 12 metri.
"Facem precizarea ca pretul comunicat de Municipalitate, adica 250.000 euro per bucata, reprezinta un pret mediu, acesta variind in functie de dimensiunile acestora. Totodata, subliniez faptul ca voi solicita modificarea legislatiei privind achizitiile publice, in sensul responsabilizarii celor care depun contestatii, pentru ca actuala legislatie le permite unor contestatari 'de profesie', sa actioneze contra interesului cetatenilor prin intarzierea sau chiar suspendarea unor proceduri esentiale si sa prejudicieze, nefondat, imaginea Municipalitatii. Vom continua toate demersurile legale, astfel incat cetatenii Bucurestiului sa poata beneficia cat mai rapid de mijloace de transport public in comun la parametri ridicati de siguranta si confort", a precizat primarul.
Firea incheie declaratia reamintind ca din comisia de evaluare de 11 membri, care a analizat ofertele, au facut parte specialisti in domeniile economic, tehnic si juridic si a beneficiat de suportul expertilor tehnici cooptati, profesori universitari de la Politehnica din Bucuresti, precum si de supravegherea reprezentantilor Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP), care au asistat la toate sedintele comisiei.
In contestatia publicata joi, 15 martie, in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), Mercedes – Benz Romania cere Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) sa constate ca ofertele depuse de catre producatorii turci Otokar si Karsan nu indeplinesc toate conditiile din caietul de sarcini.
De asemenea, compania grupului german mai contesta metodologia de calcul la factorul calitate si sustine ca a fost depunctata neintemeiat la acest capitol.
Mercedes mai acuza Primaria Municipiului Bucuresti de lipsa de transparenta, intrucat nu i-a prezentat punctajul pentru fiecare subfactor in parte obtinut de catre firmele concurente si nici macar de catre ea insasi, la factorul calitate.
In ce priveste oferta turcilor de la Otokar, care a fost declarata castigatoare, Mercedes sustine ca aceasta este inadmisibila. Astfel, solicita CNSC sa constate daca Asocierea Otokar avea la momentul depunerii ofertei autorizatia tehnica de la Registrul Auto Roman pentru activitati de reparare si intretinere a vehiculelor din categoria de omologare M3, clasa 1, in care se incadreaza si autobuzele noi cerute de Primarie.
Mercedes sustine ca service-ul Happy Garage, inclus in oferta Otokar, este autorizat doar pentru autovehiculele din categoria M1 si N1.
Mai mult, autobuzele Otokar ar avea motoare MAN, iar service-ul Happy Garage nu este autorizat pentru a asigura asistenta tehnica in perioada de garantie pentru aceste motoare.
Mercedes se leaga si de dimensiunea autobuzelor Otokar, despre care spune ca sunt mai lungi fata de dimensiunile stipulate in caietul de sarcini.
In ce priveste oferta celuilalt producator din Turcia, Karsan, Mercedes sustine ca incalca cerinta din caietul de sarcini conform careia toate cele 400 de autobuze trebuie sa fie fabricate de acelasi producator si sub aceeasi marca.
Mai exact, autobuzele de 10 metri ar fi produse in Flumeri, Italia de catre Industria Italiana Autobus sub marca Menarinibus, iar cele de 12 metri si 18 metri ar fi produse in Bursa, Turcia de catre Karsan, sub marca Menarinibus sau Karsan.
Mercedes mai spune ca oferta Karsan ar fi inadmisibila si chiar daca turcii ar fi preluat recent licenta pentru productia de autobuze de 10 metri, intrucat la licitatia Primariei Bucuresti nu se admit prototipuri sau serii mici de autobuze.
De asemenea, intrucat service-ul Asocierii Karsan, Anadolu Automobil Rom, se afla in Ciolpani, la 40 de kilometri de Bucuresti, rezulta costuri suplimentare de aproape 1,8 milioane de euro doar cu rovinieta, pe care ar trebui sa le suporte producatorul turc. Reprezentantii Mercedes solicita reevaluarea ofertei Karsan din perspectiva acestor costuri suplimentare, apreciind ca propunerea financiara a turcilor corelata cu elementele propunerii tehnice ar putea duce la executarea defectuoasa a contractului.
Detalii, pe Economica