Home / Stiri financiare / Odiseea celei mai asteptate autostrazi din Romania. De ce nu a inceput pana acum constructia Sibiu - Pitesti

Odiseea celei mai asteptate autostrazi din Romania. De ce nu a inceput pana acum constructia Sibiu - Pitesti

Odiseea celei mai asteptate autostrazi din Romania. De ce nu a inceput pana acum constructia Sibiu - Pitesti

Autostrada Sibiu – Pitesti, cel mai important proiect de infrastructura rutiera al României, a fost scoasa la licitatie pentru constructie abia în 2017, desi acest lucru era posibil înca din 2008. Fosti oficiali din domeniu au vorbit despre cauzele întârzierilor la soseaua de mare viteza din Valea Oltului, ceruta si de catre cel mai mare exportator al tarii, Automobile Dacia.

.

Sibiu - Pitesti apare in aproape toate hartile Romaniei cu propuneri de autostrazi, inclusiv in cea din 1938 a inginerului Mihail Manolescu. Aceasta se afla si in Planul de Amenajare a Teritoriului National din 2006, care este aproape identic cu viziunea din 1938, potrivit lui Nicolae Noica, fost Ministru al Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.

Acesta considera ca Romania nu are o retea dezvoltata de autostrazi din cauza faptului ca "nu ne cunoastem istoria domeniului".

Studii peste studii

Noica a identificat doua probleme ale infrastructurii rutiere: schimbarea strategiilor de dezvoltare, dar si revizuirea frecventa a studiilor de fezabilitate. Astfel, in cazul autostrazii Sibiu - Pitesti au fost realizate studii de prefezabilitate in perioada 1994 - 1997 si de fezabilitate intre 2006 - 2008, dupa care in 2015 a mai fost atribuit un contract pentru revizuirea studiului de fezabilitate.

"E nevoie de un act guvernamental prin care sa stabilim reguli de pastrare, inventariere, cercetare a arhivelor, intocmite cu prilejul realizarii studiilor proiectelor obiectivelor strategice, cu precadere ale studiilor geotehnice", a spus Nicolae Noica, in cadrul unei dezbateri organizate la sediul Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania.

Iulian Danila, fost director in cadrul Administratiei Nationale a Drumurilor (actuala Companie Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere), a mentionat la randul sau ca au fost mai multi factori care au impiedicat demararea constructiei Sibiu - Pitesti, de la lipsa deciziei politice pana la lipsa finantarii.

Reabilitarea de drumuri, mai importanta decat constructia de autostrazi

Danila a mentionat ca, in primii ani dupa Revolutie, nici nu au fost luate in discutie finantari de la institutii financiare internationale precum Banca Mondiala si BERD pentru constructia de autostrazi in Romania. Si asta pentru ca a fost considerata prioritara reabilitarea retelei existente de drumuri. Astfel, cu banii pentru constructia a 200 de kilometri de autostrada puteau fi reabilitati 4.000 de kilometri de drumuri, conform calculelor de atunci.

Cu toate acestea, in 1995 a fost avizat in Consiliul Tehnico-Economic al fostei AND primul studiu de prefezabilitate pentru Pitesti - Sibiu, respectiv cel pentru sectiunea Curtea de Arges - Cornetu, iar in 1997 al doilea, pentru sectiunea Cornetu - Sibiu, potrivit fostului sef de la Drumuri.

"Dupa aceea, a urmat o mare pauza, din cauza lipsei deciziei politice, influentata de costul ridicat de peste trei miliarde pentru aceasta autostrada, urmand ca finantarea sa fie facuta de la bugetul statului. Or, aceasta cifra a fost descurajanta si autostrada Pitesti - Sibiu n-a mai fost trecuta pe lista de prioritati", a explicat Iulian Danila.

Prea scumpa pentru Romania

El considera ca proiectul autostrazii a fost ingropat atunci tocmai din cauza calitatii studiilor realizate in perioada 1994 - 1997 de catre IPTANA, care avea la acea data 1.200 de angajati. Potrivit lui, acestea erau mai mult decat studii de prefezabilitate, intrucat au fost efectuate peste 600 de foraje, cu ridicari topo pe "terenuri neumblate", au fost realizate liste cu cantitati si astfel a fost determinat costul de trei miliarde de dolari, similar cu cel din studiile ulterioare, dar care a descurajat decidentii politici de la acea vreme.

Proiectul a fost readus in prim plan in 2005, cand a aparut perspectiva finantarii europene. "Atunci a devenit urgenta elaborarea studiului de fezabilitate, care s-a facut in doua trepte, in 2007 si 2008. In 2007 s-a facut un studiu de traseu iar in 2008 s-a facut un studiu de fezabilitate complet, care sa poata servi la eventuala obtinere de finantare europeana", a continuat Iulian Danila.

In baza acestui studiu de fezabilitate, in 2008 au fost aprobati prin Hotarare de Guvern indicatorii tehnico - economici ai autostrazii Sibiu - Pitesti.

Cu toate acestea, in anii urmatori dosarele cu proiectul autostrazii prin Valea Oltului au fost uitate in sertare. Pana in 2015, cand a fost scoasa la licitatie revizuirea studiului de fezabilitate, dupa ce se cheltuisera deja doua milioane de euro cu studiul de fezabilitate din 2008. "A fost facut acest contract cu SPEA si Tecnic, care nu s-a finalizat. Au fost, dupa parerea mea, niste bani aruncati", a mai spus Iulian Danila despre contractul din 2015, in valoare de 29 milioane de lei (6,5 milioane de euro).

Detalii, pe Economica

vineri, 06 octombrie 2017, 854 afisari

Curs BNR marti, 26 noiembrie 2024

1 EUR4.9768 RON
1 USD 4.7319 RON

Evolutia Euro in ultimele 7 zile

Convertor valutar BNR

=
Rezultat + TVA (RON):
TVA 19% (RON):
Convertor valutar avansat

Cursul mediu pe 3 luni

August Septembrie Octombrie
Euro 4,9765 4,9743 4,9748
USD 4,5199 4,4780 4,5615

Cel mai bun curs la banci

1 EUR = 5.0200 RON
la Credit Europe Bank
1 USD = 4.8000 RON
la Credit Europe Bank
valabil pentru cumparare, la 10.30
Curs valutar banci

Convertor valutar banci

Creditare

Stiri financiare

Citeste toate stirile Codul fiscal

Promotii banci

Vezi toate promotiile