Peste 70% dintre autoturismele second hand importate in Romania in 2017 au motorizare diesel poluanta
România a importat aproximativ 520.000 de autoturisme second hand, în 2017, din care peste 70% sunt cu motorizare diesel poluanta, în timp ce vârsta medie a acestora a crescut la 11,5 ani, de la aproximativ 9 ani, în perioada 2015 - 2016, reiese dintr-o analiza de specialitate realizata de Federatia Europeana pentru Transport si Mediu (T&E) si Asociatia 2Celsius.
"Nivelul poluarii aerului in Romania e unul dintre cele mai grave din Europa. El cauzeaza anual peste 22.500 de decese premature, dintre care aproape 1.900 sunt direct imputabile emisiilor de NO210. Comisia Europeana da in judecata Romania la Curtea Europeana de Justitie pentru ca nu a reusit sa atinga limitele de emisii pentru 2010 la particulele cancerigene din aglomeratia Bucurestiului. Exportul de vehicule foarte poluante catre Romania este inacceptabil, avand in vedere ca nivelul poluarii aerului este deja foarte ridicat", noteaza realizatorii studiului.
Potrivit sursei citate, cota de peste 70% autoturisme rulate diesel importate in Romania depaseste procentul din tari precum Bulgaria (cu o pondere de o treime in total vanzari autoturisme second hand) si Polonia (40%).
De asemenea, mai mult de 80% dintre diesel-uri au fost produse inainte de anul 2011, adica inainte de intrarea in vigoare a standardelor Euro 5 pentru toate autoturismele si care necesitau filtre de particule diesel (DPF).
"Asta inseamna ca marea majoritate a acestor autoturisme importate nu sunt echipate cu DPF standard si, prin urmare, emit particule fine periculoase", care duc la cancer, se arata in studiu, iar "particulele fine sunt deja o problema serioasa in Romania".
In ceea ce priveste dioxidul de azot toxic (NO2), raportul de specialitate arata ca, in plin scandal Dieselgate, masinile dotate cu astfel de motoare si importate in Romania anul trecut emit, in medie, de peste 12,5 ori actuala limita a NOx Euro 6 sau, in cifre absolute, 1.014 mg/km in loc de 80 mg/km, valoare necesara pentru autoturismele aflate in vanzare astazi.
"Un motor diesel mediu importat in Romania anul trecut ar emite aproximativ 7,4 kg de NOx toxic intr-un an (pe baza kilometrajului anual romanesc de aproximativ 7.300 km)", se precizeaza in document.
Datele centralizate releva faptul ca majoritatea masinilor a provenit din Germania (78%), restul fiind din Italia (10%), Austria (4%), Olanda si Belgia (3% fiecare).
Detalii, pe Economica