Vanzarile de maşini noi au scazut cu 22,5% in primele noua luni din acest an. S-au cumpărat doar 53.582 de automobile. Importurile de maşini vechi au crescut însă cu 80%, 2012 fiind un an catastrofal pentru piata auto, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
După volumele de vânzări înregistrate la 9 luni, 2012 este unul pierdut pentru piaţa auto din România, scăderile fiind generalizate şi profunde: producţia a acăzut cu 4,7%, iar vânzările de autoturisme noi cu 22%, în special pe segmentul persoanelor fizice (-55% faţă de volumul vânzărilor de anul trecut).
Piaţa a fost susţinută, în principal, de achiziţiile realizate de către persoanele juridice acestea reprezentând cca. 68% din total (faţă de doar 56% în 2011), pe fondul blocajului generat de programul “Rabla” şi care a afectat, în mod preponderent, segmentul persoanelor fizice (la care săderea vânzărilor a înregistrat un procent de 55%).
In schimb, sunt înfloritoare importurile de autovehicule rulate (creştere faţă de 2011 cu 82% la autoturisme şi 54% la vehicule comerciale). Practic, la fiecare autoturim nou vândut în România au fost aduse alte două rulate, dintre acestea din urmă, 45% având peste 10 ani.
Este adevărat că şi la nivelul Uniunii Europene, piaţa suferă o ajustare importantă (de peste 7%), mai severă chiar în ţări precum Portugalia, Grecia, Italia şi Franţa (între – 40% şi -14%), dar, dintre toate statele membre ale UE, România a înregistrat cea mai mare scădere a pieţei auto din 2007 până astazi: peste 70% !.