Privatizarea CFR Marfa, o piesa de teatru cu final previzibil. Dedesubturile unei proceduri din care a pierdut statul
Compania care a castigat licitatia nu a cumparat pana la urma nimic. Totusi, a avut acces la informatii inestimabile. Presiuni, miscari indelung pregatite, infruntari intre varfurile politicii romanesti si dedesubturile procedurii, intr-o ancheta "Romania, te iubesc", realizata de Cosmin Savu.
Pierderi pe toate liniile
Imaginile din octombrie 2012 au smuls un zambet amar romanilor care asistau la circul privatizarii OLTCHIM. Cateva luni mai tarziu incepe o noua privatizare demarata cu tam-tam: privatizarea CFR Marfa. Compania fanion a transportului feroviar din Romania era intr-o situatie fara iesire. Sufocata de pierderi si datorii, CFR Marfa era si ea in pragul falimentului. Pentru a-i putea fi sterse datoriile facute in ani de capuseala, Comisia Europeana si institutiile financiare internationale au cerut privatizarea.
Guvernul Ponta isi asuma un parcurs imposibil: vanzarea a 51 la suta din actiunile celei care a fost cea mai mare companie de transport feroviar din Estul Europei.
Relu Fenechiu, fost ministru al Transporturilor: "Pare imposibil, nu? Si daca reusesc, sunt mare, nu?".
Ministrul Fenechiu se angajeaza sa indeplineasca acest proces ca pe o provocare personala, in incercarea de a trece in planul doi problemele sale cu justitia si a-si imbunatati imaginea publica.
Intr-un interviu din februarie 2013 ne-a vorbit despre evidenta din compania de marfa. Relu Fenechiu, fost ministru al Transporturilor: "Cele mai nocive probleme au fost hotia si incompetenta, nu stiu care mai mult. Inchipuiti-va ca aveti o casa la care ati muncit foarte mult toata viata, ati facut-o asa cum ati dorit-o si la un moment dat aveti niste datorii foarte mari si sunteti in situatia in care trebuie sa vindeti ceva si singurul lucru pe care il aveti e casa. Cam asta este situatia lui CFR Marfa cand am venit aici".
Relu Fenechiu a evitat sa arate cu degetul spre cei care au jucat un rol in dezastrul de la CFR Marfa, unii dintre ei fiindu-i chiar colegi de partid sau de coalitie.
"Indicatorii economici pe care ii are astazi CFR Marfa nu mi-au permis sa am niciun argument in fata celor de la FMI. Eu i-am intrebat pe cei de la FMI in mod direct: 'La dvs. in tara aveti o companie privata. De ce ma puneti s-o vand, pentru ca nu sunteti in stare s-o gestionati", spunea Fenechiu.
Relu Fenechiu, fost ministru al Transporturilor: "Ce nu ne permite sa taiem datoriile sau sa le transformam in actiuni decat in conditiile in care privatizam o companie. Pentru ca de prea multe ori i-am pacalit pe cei de la Comisie, le-am spus ca daca taiem datoriile vom relansa societati si nu s-a intamplat niciodata. Si nu ne mai crede nimeni".
In 5 Aprilie 2013, se publica anuntul de privatizare al CFR Marfa. Nu se mai voia o licitatie cu strigare ca la Oltchim, ci crearea unei aparente de seriozitate.
"Am stabilit o taxa de participare de 10 milionae de euro, tocmai ca toata lumea sa vada ca luam in serios aceasta privatizare" -
Lucian Isar, fost ministru pentru mediul de afaceri in guvernul Ponta 1 si membru in Consiliile de administratie de la Tarom si CFR Infrastructura.
Detalii, pe InCont