Probleme pe piata RCA: tarifele scad, dar a crescut rata daunei, costul reparatiilor si numarul de reclamatii la ASF
Numarul foarte mare de petitii primite de ASF a determinat autoritatea sa atentioneze voalat asiguratorii de RCA ca ar trebui sa plateasca daunele la tarifele cerute de service-uri, chiar daca nivelul acestora (manopere si piese de schimb) a crescut cu pâna la 39% în ultimii doi ani, tarifele la RCA au scazut în aceeasi perioada de timp, pe fondul deprecierii leului, iar rata combinata a daunei a devenit din nou supra-unitara. Toate aceste aspecte creaza o bula care s-ar putea sa nu aiba acoperire financiara.
Precizam ca, in conditiile in care subscrierile politelor facultative CASCO au crescut in acest an (cu 19,7% in perioada ianuarie – septembrie 2018), valoarea primelor brute subscrise de asiguratorii RCA a scazut constant inca de la inceputul anului: minus 13% in primul trimestru, minus 6,3% dupa primele noua luni din 2018. Asta in conditiile in care asiguratorii au achitat despagubiri mai mari, iar rata combinata a daunei RCA a urcat la 107,40% pana la sfarsitul lunii septembrie, comparativ cu 96,38%, in urma cu un an. O tendinta asemanatoare s-a manifestat si pe segmentul asigurarilor CASCO, unde, comparativ cu perioada similara a anului anterior, rata combinata a crescut de la 105,9% la 109,7%. Asta in conditiile in care tarifele RCA au scazut in urma aplicarii noii legi RCA, intrata in vigoare in 2017.
In toata aceasta perioada, la Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) se inmulteste numarul reclamatiilor venite de la consumatori si service-uri, reclamatii care vorbesc de refuzuri sau intarzieri mari la plata daunelor de catre asiguratori. In replica si subliniind ca "este nevoita sa faca acest lucru din cauza petitiilor primite si a faptului ca firmele de asigurare inteleg sa aplice diferit legea", ASF a transmis saptamana trecuta o scrisoare tuturor firmelor de asigurare care vand RCA in Romania.
Semnata de vicepresedintele ASF pentru sectorul asigurarilor, Cristian Rosu, scrisoarea exprima mai mult sau mai putin voalat toate nemultumirile pe care service-urile si asociatiile lor, mai ales ASSAI, le-au transmis prin media sau direct ASF. Acoperirea "perioadei de nefolosinta" este singurul subiect explicit la care face referire Autoritatea in scrisoare. Exact acest subiect este si cel mai intens promovat de asociatiile service-urilor.
Potrivit legii, firmele de asigurare sunt obligate sa acopere inclusiv problemele cauzate pagubitului de lipsa automobiliului, cat timp sta la service, pentru reparatii. Este vorba despre plata unei masini la schimb, pentru aceasta perioada, masina care este, de multe ori, oferita chiar de firme care apartin sau sunt partenere service-urilor. In acest zone exista situatii cand firmele de asigurare au refuzat sa plateasca invocand fie tarifele prea mari pretinse de service-uri, fie alte posibile nereguli.
In concluzie, ASF atrage atentia ca asiguratorii trebuie sa respecte prevederile legale si spicuieste prevederi din lege prin care ii indeamna pe asiguratori sa plateasca tarifele cerute de service-uri, nu doar pentru manopera si piesele de schimb necesare lichidarii daunei, ci si costul masinii inchiriata de acelasi service.
Detalii, pe Economica