Profilurile candidatilor vanati acum de multinationale. Analiza pe domenii/industrii
ECONOMICA.NET va spune care sunt profilurile de candidati cu cele mai mari sanse sa îsi gaseasca locuri de munca în acest an, în fiecare din domeniile: vânzari, marketing, financiar, inginerie, IT.
Asteptarile angajatorilor de la candidati difera functie de foarte multe variabile, dintre care amintim doar industria in care activeaza compania, marimea sa si caracteristicile postului. Cu toate acestea, am identificat o serie de atribute comune majoritatii posturilor dintr-un domeniu, pe care candidatul este obligatoriu sa le aiba si sa le dovedeasca in interviul de angajare, daca vrea sa se angajeze in 2014.Drept care, ECONOMICA.NET impreuna cu specialistii Manpower va prezinta pentru fiecare dintre cele mai ofertante domenii in care te poti angaja in acest an, care sunt atributele care descriu personalitatea, abilitatile si profilul tehnic al candidatului ideal in 2014, comune majoritatii posturilor din fiecare domeniu.
Portretul robot al candidatului cu cele mai mari sanse de succes in gasirea locului de munca in 2014 nu poate fi creionat decat din tuse largi, legate pe de-o parte de cunostinte specifice profesiei si pe de alta de trasaturi de personalitate care influenteaza modul in care isi poate aplica cunostintele si abilitatile in cadrul organizatiei, a spus pentru ECONOMICA.NET Maria Buznea, consultant specializat in recrutarea de specialisti si management de nivel mediu si senior in cadrul ManpowerGroup.
Flexibilitatea si etica profesionala - calitati cautate de majoritatea angajatorilor in 2014, indiferent de domeniu, companie si post.
Una dintre calitatile dezirabile, indiferent de domeniul in care activeaza candidatul, este flexibilitatea care presupune, printre altele, capacitate foarte mare de adaptare.
Recrutorii evalueaza flexibilitatea candidatului prin chestionare de personalitate sau interviu structurat, urmand tehnici de tipul STAR (Situation, Task, Achievement, Result), in care solicita candidatului sa descrie o situatie anume, cu date concrete si fara generalitati, astfel incat recrutorul sa inteleaga imaginea de ansamblu si procesul de gandire al candidatului, ne explica Maria Buznea.
O calitate cautata de angajatori la candidati, in 2014, indiferent de domeniul, pregatirea si experienta lor, este etica profesionala. In ultimii ani, mai ales angajatorii care recruteaza in domenii precum achizitii/procurement, vanzari si marketing evalueaza riguros etica profesionala a candidatilor.
"Angajatorii cauta candidati care inteleg ce inseamna etica in afaceri si stiu cum ar trebui sa procedeze si cui sa se adreseze in situatii aflate la limita eticii", spune Maria Buznea.
Ca sa afle cat de cinstiti sunt candidatii, intervievatorii recurg la intrebari situationale care vizeaza exemple de gestionare a situatiile din experienta reala a candidatului.
Candidatii cautati in vanzari, in 2014
In domeniul vanzarilor, pentru pozitiile de specialisti, angajatorii cauta in primul rand candidati cu abilitati interpersonale bine dezvoltate. Mai nuantat, cauta oameni care se simt confortabil in situatii sociale cat mai diferite si care au o inteligenta emotionala bine dezvoltata.
"Inteligenta emotionala este foarte importanta in roluri de vanzari, deoarece permite angajatului sa navigheze intr-o discutie in asa fel incat sa inteleaga subtilitatile, sa se puna intr-o lumina pozitiva, dar si sa isi urmareasca obiectivul, dobandind un rezultat la finalul acesteia", spune Maria Buznea. In vanzari, abilitatile interpersonale ale candidatului sunt mai importante decat studiile absolvite, adauga recrutorul Manpower.
In acest domeniu, cei mai apreciati candidati in 2014 sunt cei care si-au consolidat si valorificat pregatirea academica in cariera ulterioara, adica cei care si-au dezvoltat cariera de vanzari in domeniul in care au dobandit pregatire academica. De exemplu, inginerul agronom care vinde produse destinate agriculturii, sau absolventul de Politehnica care face business development in IT.
"Angajatorii apreciaza consistenta si pretuiesc candidatii care se folosesc de background-ul lor si se concentreaza pe el. Noi recomandam ca nu doar activitatea profesionala ci si procesul de cautare a unui nou loc de munca sa fie canalizat, adica sa nu se aplice la orice post vacant, ci candidatul sa gandeasca focusat la un anume domeniu, mai ales ca atunci cand cunoaste bine un domeniu, are si o retea de contacte utila in cadrul acestuia", spune Maria Buznea.
In general, in vanzari, angajatorii prefera candidati cu minimum trei ani de experienta in interactiunea cu clientii, pornind de la premisa ca acestia pot sa dea cel mai rapid rezultate la locul de munca. Companiile mici tind sa caute candidati care ajung la perfomanta intr-un timp scurt, in vreme ce companiile mari sunt mai dispuse sa suplimenteze experienta candidatului la noul loc de munca, printr-o perioada de integrare si invatare, cuprinsa intre trei si sase luni, explica Maria Buznea.
In ultima vreme, sunt preferati pentru posturile din vanzari candidatii care au avut experienta in vanzari si administrare portofolii in domeniul bancar. Angajatorii cred ca acestia au avut expunere mai mare la diverse industrii dintr-un singur rol profesional si ca sunt mai atenti la calitatea vanzarii si la calitatea relatiei cu clientul, datorita mediului riguros si atent evaluat din banci, ne spune Maria Buznea.
Candidatii cautati in marketing, in 2014
In acest domeniu, angajatorii cauta oameni cu experienta in industrii similare sau complementare celei pentru care candideaza, spre deosebire de domeniul vanzarilor.
Sunt cautati si in acest an in special candidati cu experienta in companii din domeniul bunurilor de larg consum (FMCG), pentru ca activitatea din aceste companii acopera un spectru larg de actiuni si procese de marketing, ceea ce face ca acesti oameni sa dobandeasca o viziune larga a profesiei si expunere la multiple fatete ale acesteia, explica Maria Buznea.
Caracteristicile de personalitate dezirabile la candidatul din domeniul marketingului se refera tot la abilitatile interpersonale, in mod particular la capacitatea acestuia de relationa cu alte departamente si oameni din pozitii cat mai diferite din companie si de a gestiona complexitatea unor structuri uneori foarte mari.
"Angajatorii nu-si doresc "tehnicieni" puri, ci persoane cu un grad ridicat de autonomie, capabile sa se descurce in situatii si organizatii complexe si sa obtina resursele si aprobarile necesare pentru a-si implementa proiectele si actiunile", ne-a explicat Maria Buznea.
In domeniul marketingului sunt inca avantajati si candidatii cu experienta in agentii de media, marketing, PR sau publicitate, valorosi datorita experientei dobandite in urma gestionarii proiectelor foarte diferite in care au fost implicati.
"Pe baza profilurilor solicitate de catre clienti din industrii foarte variate, observam insa ca aceasta tendinta este mai putin accentuata decat in urma cu 3-5 ani, cand numarul candidatilor specializati intr-un anume domeniu era mai restrans. Pe masura ce profesia a evoluat, piata s-a maturizat la randul ei si cere o cunoastere aprofundata a specificului sectorului de activitate", a adaugat Maria Buznea.
In contabilitate si finante se cauta oameni dispusi sa munceasca pe termen lung in compania in care vor sa se angajeze
In aceste domenii, angajatorii continua sa prefere candidati care au experienta in companii de audit sau servicii contabile, pentru ca le ofera expunere la procese financiare cat mai eterogene iar experienta in aceste companii si domenii le dezvolta capacitatea de a organizare a muncii, ne-a spus Maria Buznea.
Recrutorul a subliniat ca angajatorii prefera oameni care au fost stabili profesional, si care sunt dispusi sa ramana pe termen lung in compania in care vor sa se angajeze.
Angajatorii analizeaza experienta candidatilor si din punct de vedere a stabilitatii acesteia, iar in interviu, pe langa abilitatile tehnice, urmaresc adesea interesul si intentia candidatului de a ramane pe termen lung in compania angajatoare, explica Maria Buznea.
Printre trasaturile de personalitate cautate de angajatori se numara meticulozitatea si atentia la detalii, pe care recrutorul incearca sa le identifice prin interviuri structurate, chestionare de abilitate sau prin teste de abilitati intelectuale. De asemenea, angajatorii cauta oameni cu solide abilitati de analiza si sinteza.
In inginerie se cauta oameni cu expertiza in arii de activitate foarte nisate
Cei mai cautati cautati in domeniul ingineriei au formare academica cat mai nisata si aprofundata in specializarea in care vor sa se angajeze, dublata de experienta relevanta in domeniu.
"Angajatorii cauta consistenta din punctul de vedere al experientei care se succede formarii, fiind interesati mai ales de tipul de proiecte si de nivelul de implicare pe care l-au avut candidatii, insa nu exista ingrediente universal valabile, atat tipul de expunere, cat si cerintele privind experienta acumulata diferind destul de mult de la angajator la angajator", atrage atentia Maria Buznea.
Cei mai cautati candidati au pe langa competente tehnice si abilitati interpersonale, a caror importanta creste in cazul celor care se afla intr-un post care presupune coordonare sau expunere catre client - de exemplu, in pozitiile de suport tehnic sau suport de vanzari, spun recrutorii ManpowerGroup.
Angajatorii nu cauta neaparat candidati cu experienta intr-un anume tip de organizatie, in schimb motivatia pentru domeniul sau postul pentru care candideaza trebuie sa fie solida, si mai ales convingator argumentata la interviul de angajare.
"Candidatul trebui sa aiba o imagine foarte clara a motivelor pentru care isi doreste respectivul job, si sa poata la o adica sa justifice o optiune precum inginer electrician in industria eoliana", explica Maria Buznea.
In acest moment, sunt mai cautati pe piata inginerii din domeniul electrica si electronica, pentru care cererea este mai mare decat pentru ingineri mecanici sau chimisti, desi si aceste tipuri de formare raman cautate de angajatori.
IT-ul ramane piata candidatilor pe care se bat angajatorii
In domeniul IT, recrutorii se uita in primul rand la competentele tehnice ale candidatului si in subsidiar la personalitatea lui. Astfel ca, recrutorii sunt in primul rand interesati de tehnologiile pe care le stapaneste candidatul si tipurile de proiecte la care a fost expus anterior.
Detalii, pe Economica