Ridicarea si declinul celui mai ambitios proiect auto al ultimului deceniu. Cei 5 antreprenori care au vrut sa schimbe lumea
Tesla Motors a intrat in razboiul care se da in industria auto in 2003, cand cei cinci fondatori ai companiei, Marc Tarpenning, JB Straubel, Ian Wright, Elon Musk si Martin Eberhard si-au inceput colaborarea dupa ce incercasera sa comercializeze prototipul unei masini electrice, scrie Business Insider.
Inca din liceu, Elon Musk era interesat de doua probleme: cum sa faca transportul mai prietenos cu mediul si cum sa colonizeze o alta planeta. Compania la infiintarea careia a pus umarul a primit numele inginerului Nikola Tesla si avea ca scop “accelerarea tranzitiei catre masinile electrice, produse la un pret accesibil”.
Tesla a prezentat publicului modelul Roadster in 2006, insa acesta a intrat in productie abia in 2008. Acesta are doua locuri, atinge 100 km/h in patru secunde si se vindea la pretul de 109.000 dolari. Roadster vine la 10 ani dupa ce General Motors si-a lansat prima masina electrica, pe care a retras-o in cele din urma de pe piata, din cauza limitarilor de viteza.
Intr-un interviu pentru New York Times, fostul CEO Martin Eberhard a declarat ca automobilul urma sa fie destinat maselor, dar, pentru a face mai intai rost de bani, compania a avut in vedere atragerea clientilor bogati. Acesta spunea ca acelasi lucru s-a intamplat si la inceputul lansarii telefoanelor mobile, frigiderelor si televizoarelor color, care au fost initial destinate oamenilor instariti, pentru ca apoi sa se poata orienta catre productia de masa.
Ambitia lui Elon Musk nu s-a schimbat intre timp. Acesta isi doreste ca masina electrica produsa de Tesla sa ajunga sa coste in curand 20.000 de dolari.
Intre 2007 si 2011, castigurile din vanzarea automobilelor Tesla au urcat de la 73.000 dolari, la 150 milioane de dolari. Insa lucrurile s-au complicat pentru companie in timpul crizei financiare din 2008, cand a fost necesara disponibilizarea a un sfert dintre angajati. In plus, era nevoie de suma de 100 de milioane de dolari pentru a demara productia modelului S. Elon Musk si-a investit ultimii 35 de milioane in acest proiect.
Printr-un program al guvernului american, Tesla a reusit sa imprumute 465 milioane de dolari, cu dobanda scazuta, cea mai mare parte din acesti bani fiind folosita pentru producerea unui nou model electric. In acelasi an, Martin Eberhard a intentat proces impotriva Tesla Motors si lui Elon Musk, pe care il acuza ca l-au indepartat de la conducerea companiei. In plus, Musk se pare ca ar fi investit timpul si resursele companiei in niste proiecte de nisa, care nu si-au dovedit eficienta. Dupa ce atacurile verbale au continuat pe site-ul companiei, cei doi au ajuns in cele din urma la o intelegere in septembrie 2009.
Tot in 2009, si apoi in 2010, Tesla a fost nevoita sa recheme in service o parte dintre masinile vandute, din cauza unor probleme de siguranta la modelele Tesla si Lotus.
Compania a fost listata la bursa in 2010, pentru 100 milioane de dolari, pretul unei actiuni variind intre 19 si 24 dolari. In acelasi an, reprezentantii producatorului auto au anuntat incheierea unei intelegeri cu Toyota, pentru dezvoltarea modelului S. In plus, compania a primit o oferta pentru producerea unui sistem de propulsie electric pentru Toyota si Mercedes.
Detalii, pe InCont