Romania deschide drumul autostrazilor chinezesti
Guvernul a elaborat un nou proiect de lege al parteneriatului public privat, iar o prevedere a acesteia deschide larg poarta investitiilor chineze în România, în proiectele mari pe care Bucurestiul vrea sa le realizeze în sistem de concesiune.
“Partenerul public care constata ca o oferta are un pret neobisnuit de scazut deoarece investitorul privat a obtinut in mod legal un ajutor de stat, nu poate respinge respectiva oferta din acest motiv” se arata in proiectul de lege.
Partenerul public poate, intr-adevar, sa solicite informatii suplimentare daca oferta are un pret neobisnuit de scazut si poate descalifica ofertantul privat, daca oferta “nu este sustinuta din punct de vedere tehnic, financiar, logistic” dar, in cazul in care firma a beneficiat de ajutor de stat pentru proiectul din Romania, nu o poate descalifica.
Parteneriatul public-privat presupune, in esenta, ca Guvernul scoate la licitatie un un proiect, iar investitorii privati interesati vin cu finantarea, proiectarea si executia propriu-zisa, dupa care isi vor recupera banii din utilizarea investitiei timp de mai multi ani-in cazul unei autostrazi, din taxa de autostrada.
Primele companii carora aceasta prevedere le vine ca o manusa sunt chiar companiile chinezesti, din doua motive: sunt controlate de stat si reprezinta interesele acestuia si, au cel putin teoretic, acces mai usor la finantare de la bancile locale, care sunt, in majoritate, detinute tot de stat. Spre exemplu, in cursa pentru constructia in regim de concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov s-a inscris si firma chineza China Communication Construction Company.
Detalii, pe Economica