Home / Stiri financiare / INTERVIU. Seful Blue Air, despre turbulentele prin care trece compania: Orice business e de vanzare, totul depinde de pret

INTERVIU. Seful Blue Air, despre turbulentele prin care trece compania: Orice business e de vanzare, totul depinde de pret

Compania romaneasca low-cost Blue Air a suferit schimbari in ultima perioada. Intrarea in insolventa a constructorului Romstrade (firma care detine operatorul aerian in proportie de 89%) si arestarea omului de afaceri Nelu Iordache,

proprietarul Romstrade, au impins jucatorul de zbor intr-o“furtuna”, aducandu-i la sfarsitul anului trecut atat probleme de imagine, cat si de ordin financiar. Astazi, Blue Air a fost scoasa la vanzare. Mai jos puteti citi un interviu acordat incont.ro de seful Blue Air, Gheorghe Racaru, in data de 8 februarie 2013.

Seful operatorului aerian sustine insa ca Blue Air nu va fi atras in jocul de domino al afacerilor Romstrade, ca nu va intra in insolventa, asa cum s-a speculat la sfarsitul lui 2012, dar ca “orice business este de vanzare”, totul depinzand de pret. La randul sau, Casa de Insolventa Transilvania, administratorul judiciar al grupului Romstrade, a declarat ca s-au luat toate masurile necesare pentru a izola riscul insolventei Blue Air.

Scandalul Romstrade produce “turbulente” si celorlalte afaceri din grup. Blue Air, prima victima colaterala?

Omul de afaceri Nelu Iordache, proprietarul grupului Romstrade, a fost retinut de DNA intr-un dosar in care este cercetat pentru deturnarea a 5,6 milioane de euro (25 de milioane de lei) din banii pentru construirea autostrazii Nadlac-Arad, dar si pentru delapidare, fals in inscrisuri si spalare de bani. Iordache, arestat preventiv pe 2 decembrie, de Tribunalul Bucuresti, se afla, in prezent, in detentie.

Constructorul Romstrade si operatorul de zbor Blue Air sunt cele mai importante companii detinute de Iordache. Tribunalul Giurgiu a aprobat la sfarsitul lui 2012 (luna decembrie) intrarea in insolventa a companiei Romstrade si a firmei specializate in servicii de taxi aerian, Romstrade Logistic Expres, la cererea firmei Agroindustrial Construct din Iasi si a DHL International Romania, numind drept administrator judiciar provizoriu Casa de Insolventa Transilvania.

Scandalul in care a fost implicata compania-mama, Romstrade, dar si arestarea presedintelui grupului au aruncat Blue Air intr-o "furtuna" financiara, multi intrebandu-se daca operatorul va putea sa-si continue activitatea. Cu leziuni de imagine si reticenta din partea investitorilor, Blue Air a trecut la schimbari.

Primele schimbari la bord: un sef „nou”, comenzi anulate

 

La inceputul anului 2013 s-a anuntat schimbarea directorului general. Gheorghe Racaru a revenit la carmei companiei low-cost, dupa aproape patru ani, inlocuindu-l pe egipteanul Sheriff Ussama, care a ocupat acest post din martie 2010. Racaru a fost inca de la infiintarea Blue Air (in 2004) director general, el ramanand in functie pana in iunie 2009, cand a fost numit director de dezvoltare al intregului grup Romstrade.

 

Pe ce fond a venit schimbarea? „Nu s-a pus problema daca Blue Air isi mai permitea sau nu un expat. Sheriff Ussama si-a exprimat de mai mult timp dorinta de a inceta colaborarea cu noi. A fost o despartire amiabila, cred ca are alte proiecte acum”, a explicat directorul general al operatorului low-cost, Gheorghe Racaru, intr-un interviu acordat incont.ro .

 

Tot in ianuarie anul acesta, Blue Air a anuntat ca renunta la comanda celor cinci aeronave Boeing 737, in valoare de peste 460 milioane de euro, plasata in 2008, din cauza situatiei sale financiare. CEO-ul declara ca achizitia de avioane presupunea ca operatorul de transport sa intre in 2013 cu obligatii financiare care i-ar fi adus in timp eventuale penalitati, motiv pentru care s-a decis rezilierea contractului. Racaru spune ca Blue Air va suporta doar cateva cheltuieli in urma anularii comenzii de avioane. „Am fi intrat in penalitati daca nu respectam graficul platilor in avans. Se vor deduce niste cheltuieli in cadrul acelui contract, pe care Blue Air le va plati, dar se ridica la ordinul catorva sute de mii de dolari.”

 

Avand in vedere ca livrarea aeronavelor ar fi avut loc undeva intre sfarsitul lui 2014 si inceputul lui 2016, operarea companiei in urmatorii doi ani nu va fi afectata, afirma Racaru. Momentan, Blue Air detine o flota de opt avioane, dintre care sase pe leasing operational si doua pe leasing financiar. Cum s-ar zice, cumparate in rate. Conform lui Racaru, in acest moment se negociaza cu o parte dintre furnizori schimbarea leasingului operational in leasing financiar.

 

Cativa analisti au sustinut ca Blue Air se apropia de “o zona cu turbulente”, fiind vorba despre o chestiune de zile pana cand operatorul de transport va intra in insolventa, intrucat face parte din jocul de domino al afacerilor din grupul Romstrade.

 

Nu este niciun secret faptul ca intre Blue Air si Romstrade, companie aflata in insolventa, au existat credite reciproce. Potrivit datelor Ministerului de Finante, datoriile Blue Air se ridica undeva la 79 milioane de euro, iar mare parte din ele se datoreaza grupului Romstrade. Reprezentantii companiei de zbor spun insa ca “momentan, suntem la zi cu platile catre principalii nostri parteneri de afaceri – Aeroportul Henri Coanda, firmele care ne asigura combustibilul”.

Detalii, pe InCont

vineri, 12 aprilie 2013, 993 afisari

Curs BNR vineri, 22 noiembrie 2024

1 EUR4.9759 RON
1 USD 4.7742 RON

Evolutia Euro in ultimele 7 zile

Convertor valutar BNR

=
Rezultat + TVA (RON):
TVA 19% (RON):
Convertor valutar avansat

Cursul mediu pe 3 luni

August Septembrie Octombrie
Euro 4,9765 4,9743 4,9748
USD 4,5199 4,4780 4,5615

Cel mai bun curs la banci

1 EUR = 5.0400 RON
la OTP Bank Romania
1 USD = 4.8500 RON
la Credit Europe Bank
valabil pentru cumparare, la 19.01
Curs valutar banci

Convertor valutar banci

Creditare

Stiri financiare

Citeste toate stirile Codul fiscal

Promotii banci

Vezi toate promotiile