Tragi-comic: Posta Romana a cumparat carburanti la cel mai mare pret, dar la licitatie. Explicatii
Licitatia prin care Posta Româna a cumparat carburanti a fost câstigata de ofertantul care a venit cu cel mai mare pret. Însa nu a contat doar pretul, iar concurentii care au pierdut chiar daca au venit cu un pret mai mic nu au îndeplinit o alta cerinta, în esenta pur birocratica, impusa de Posta. Pe care ei au considerat-o imposibila, din cauza haosului legislativ.
In luna septembrie 2018, Posta Romana publica un anunt in sistemul electronic de achizitii publice in care cerea oferte pentru a achizitiona 3,5 milioane de litri de carburanti-400.000 de tone de benzina si 3,1 milioane de litri de motorina. Carburantii urmau sa fie livrati prin retelele de distributie la nivel national, prin deja cunoscutul sistem de carduri de carburant.
Punctajul firmelor care s-au inscris la licitatie era: 90% pretul oferit si 10% o componenta calitativa pe care o vom detalia mai jos.
La licitatie s-au inscris trei firme, diviziile de marketing ale celor trei companii petroliere mari din Romania: Petrom, Rompetrol si Lukoil. Valoarea estimata a licitatiei era de 16,7 milioane de lei, fara TVA. Licitatia a fost castigata de Petrom, potrivit anuntului de atribuire din luna februarie 2019, cu un pret final sub valoarea estimata: 16,4 milioane de lei.
Abia acum incepe nebunia.
Petrom nu a avut insa cel mai mic pret, ci pe cel mai mare, iar Rompetrol pe cel mai mic. Potrivit informatiilor noastre, preturile finale pentru acest lot de carburanti, dupa ce fiecare a aplicat propriul discount, au fost insa urmatoarele: Petrom 16,41 milioane de lei, Lukoil 16,01 milioane de lei si Rompetrol 15,72 milioane de lei.
Insa amintim ca punctajul final se acorda in urma raportului pret-calitate. Pretul a contat in proportie de 90 % (90 de puncte), iar celalalt criteriu calitativ in proportie de 10%, adica 10 puncte.
Care era acest criteriu calitativ? Companiile petroliere trebuia sa treaca in oferta si cantitatea de emisii de CO2, masurata, pentru carburantii lor.
Detalii, pe Economica