Transgaz a scos la licitatie si conducta care aduce gazele din Marea Neagra. Toata infrastructura de export este in licitatie sau in constructie
Transgaz a scos la licitatie si conducta prin care gazele care ar putea fi scoase de ExxonMobil si Petrom vor fi introduse în sistemul national de transport, dupa ce luna trecuta a semnat un acord similiar prin care gazele din celalalt perimetru offshore, cel al americanilor de la Carlyle, sunt introduse si apoi transportate prin reteaua din România. Conducta de transport spre vest e în constructie, interconectarile cu estul si sudul Europei sunt în licitatie.
Transgaz a lansat in Sistemul Electronic de Licitatii Publice "executia conductei de transport gaze naturale Tarmul Marii Negre – Podisor (inclusiv alimentare cu energie electrica, protectie catodica si fibra optica)", adica teava prin care vor intra in sistemul national de transport gazele din cel mai important perimetru din Marea Neagra, Neptun Deep, operat de ExxonMobil si Petrom, asta daca, evident, companiile vor lua decizia finala de a investi in extractia gazelor.
Contractul are o valoare cuprinsa intre 1,36 si 1,56 miliarde de euro, conducta ar trebui construita in doi ani, iar Transgaz asteapta oferte pana la data de 15 februarie.
„Obiectivul major al acestei investitii consta in construirea unei conducte telescopice de transport gaze naturale Tuzla-Podisor, in lungime de 308,3 km si Dn 1200 respectiv Dn 1000, care sa faca legatura intre resursele de gaze naturale disponibile la tarmul Marii Negre si coridorul Bulgaria-Romania-Ungaria-Austria, astfel asigurandu-se posibilitatea transportului gazelor naturale spre Bulgaria si Ungaria prin interconectarile existente Giurgiu-Ruse (cu Bulgaria) si Nadlac-Szeged (cu Ungaria)", spunea Transgaz in raportul aferent primului semestru al acestui an.Aceasta conducta se va interconecta si cu actuala conducta internationala de transport gaze naturale Tranzit 1 (Isaccea-Negru Voda), care traverseaza Dobrogea. Capacitatea de transport va fi de 8,14 miliarde de metri cubi pe an.
La BRUA se lucreaza deja, interconectarile cu estul si sudul sunt in licitatie
Odata cu lansarea licitatiei pentru acest proiect, Transgaz a finalizat procedurile pentru tot ansamblul de conducte viitoare prin care gazul din Marea Neagra sa ajunga in sistemul national de transport si, de aici, o parte din el la export, atat catre vestul Europei, cat si catre est si sud. Potrivit legii offshore, doar maximum 50% din cantitatea de gaze din Marea Neagra poate fi exportata.
La Podisor, gazele din Marea Neagra vor intra in viitoare conducta BRUA, (Bulgaria-Romania-Ungaria-Austria), la care Transgaz a inceput deja lucrarile inca din august, prin care gazele vor traversa Romania si vor ajunge in Ungaria. Conducta ar urma sa fie gata anul viitor.
Pe de alta parte, recent, Transgaz a anuntat deja licitatiile pentru alte doua proiecte, prin care gazele sa ajunga atat in Republica Moldova cat si Ucraina sau in sudul Europei, pe conductese de tranzit care erau, pana acum cativa ani, monopol al Gazprom si prin care gazele rusesti ajungeau in Bulgaria.
In primul caz este vorba despre conducta de transport gaze naturale Onesti – Gheraesti – Letcani, din Moldova. Odata terminata conducta de 165 km, sistemul romanesc de transport al gazelor naturale va fi legat la gazoductul Iasi-Ungheni, gazoduct care subtraverseaza Prutul si are o capacitate de transport de 1,5 miliarde mc de gaz anual, care a fost construit in 2014.De acolo, tot Transgaz va construi o conducta pana in capitala Republicii Moldova, Chisinau, astfel ca, cel mai probabil in 2020 Republica Moldova ar putea sa inceapa importul de gaze din Romania, in conditiile in care acum importa exclusiv gaze de la Gazprom. In acest sens, Transgaz a cumparat in acest an Vestmoldtransgaz, compania de transport al gazelor din Republica Moldova care se ocupa de constructia gazoductului Iasi-Ungheni-Chisinau.
Detalii, pe Economica