Vremea retailerilor mari cu preturi mici
O (rapida) trecere in revista a numelor internationale aparute in ultimii sase ani de criza in peisajul autohton al retailului de moda arata ca inclinatia brusca a romanilor spre economisire incurajeaza extinderile in forta ale lanturilor orientate catre preturile mici.
Chiar daca nu e neaparat lunga, pe lista sunt cel putin sapte intrari rasunatoare: dupa „instalarea oficiala“ a crizei în România (decembrie 2008) si-au deschis primele magazine în tara olandezii de la Clemes&August Brenningkmmeijer (C&A; 2009), francezii de la Decathlon (2009), americanii de la Gap (adusi în franciza de Marionopoulos Group, 2009), britanicii de la New Look (2011), suedezii de la Hennes&Mauritz AB (H&M; 2011) si lanturile franceze Camaïeu (2012) si Mim (2013). „Românilor le place moda, le place sa se îmbrace bine. Tinerii de aici au o apetenta pentru tinute cu un mesaj fashion foarte puternic, care sunt accesibile ca pret“, a observat Philippe Besadoux, CEO-ul grupului Kenvelo în România, care – împreuna cu Stephane Lahaye, CEO al grupului financiar Lea Finance -, a adus în tara Mim, un brand din portofoliul grupului britanic de fashion New Look (din 2003) care opereaza 350 de magazine (în Franta, Belgia si Maroc). Furios si iute, lantul de moda de tip discount Mim – care concureaza ca pret cu H&M, Terranova, New Yorker sau Bershka - îsi înfige steagul, pâna la sfârsitul lui 2014, în cel putin opt puncte din România.
În afara de cele doua magazine deschise deja în Bucuresti (în Carrefour Orhideea si Cora Pantelimon), Besadoux a început negocierile si pentru spatii în centrele comerciale Afi din Bucuresti si Ploiesti, în Mall Vitan, Polus Center Cluj si Iulius Timisoara. Apropo de expansiune, francezul, care a preluat conducerea Kenvelo la sfârsitul lui 2008, dezvolta, în paralel, toate cele patru retele de magazine din grup: Kenvelo (42 de magazine în prezent), Lee Cooper (25), Tom Tailor (7) si Time Out (10). Planul lui este sa deschida, anul acesta, înca 20 de magazine (Time Out - 8/10 magazine noi, Lee Cooper - 4/5, Kenvelo si Tom Tailor câte 2/3), în urma unor investitii de peste 2,5 mil. euro. Tragând linie, Philippe Besadoux estimeaza ca businessul grupului ar trebui sa genereze afaceri de circa 34 de mil. euro la sfârsitul lui 2014, cu o marja de profit de 10%. „Peste cinci ani vrem sa avem în jur de 150 de magazine cu toate brandurile din portofoliu, câte 30 pentru fiecare brand în parte“, subliniaza managerul, explicând ca filosofia lui de business nu este de extindere agresiva pe banii altora – de altfel, un joc în care s-au prins, în anii boomului economic, majoritatea retailerilor de fashion -, ci „ne întindem exact cât ne permitem. Raportul cost-eficienta trebuie sa ne multumeasca“.
Detalii, pe Capital